Hej,
Finns det någon svensk aktiemäklare/webbplats/app där man kan köpa aktier från den grekiska börsen?
Med vänlig hälsning,
Nikos
Det kan du rimligen göra manuellt om inte annat. Då blir det en högre avgift.
Ja, prova att ringa avanza annars pratar Montrose om att öppna för fler marknader när dom öppnar, har dock inte hört om just Grekland men det är ju ändå inom eu.
Man undrar ju vad du vill köpa i Grekland?
Tak for din svar. Jag frågade faktiskt Avanza och det manuella köpet är väldigt dyrt. Praktiskt taget värdelös
Jag frågade Avanza och kostnaden för manuella beställningar för den grekiska marknaden är förbjuden. De sa också till mig att de inte planerar att göra det inom en snar framtid.
Vad är Montrose?
När det gäller aktier att köpa från Grekland, eftersom jag är grek och känner marknaden har jag massor av idéer.
Är det ok att nämna idéer här, eller måste det finnas i privata meddelanden?
Det är nog bara trevligt med inspiration om grekiska bolag tycker jag. Man lär sig säkert något om ens egen marknad i jämförelse om inte annat. Dock är det ju lite synd om det inte finns en handelsplats.
Förbjuden? Ok, konstigt med ett eu land.
Montrose.io är en ny plattform som öppnas i år av banken Carnegie.
Nä, jag har aldrig märkt att det skulle vara något särskilt förbud mot att prata om enskilda aktier här.
Att Montrose skulle erbjuda handel i grekiska aktier känns väldigt, väldigt långt borta.
Kan absolut vara så men de har pratat om att öppna för fler marknader och ett eu land känns ju då rimligare än t.ex Japan
Det är väl inte riktigt sant. Japan har garanterat fler bolag som folk kan vara intresserade av än mindre EU-länder.
Du har rätt i att svenskar ofta är intresserade av Japan. Men att förstå hur japansk marknad fungerar, hur bolag drivs och vad demografiska utmaningar får för påverkan på deras utveckling är mycket svårare för oss att sätta oss in i än ett annat EU-land skulle jag tro.
Sen är ett bolag inte lika med dess aktie. På indexnivå däremot kan man nog dra slutsatser utifrån finanspolitik och makro. Men sånt kan inte jag.
Men visst, tänker du på internationella jättar som Sony, Toyota eller Mitsubishi industries så kan du nog applicera globala trender på dem
@Enas.Nikos
Degiro verkar ha Atenbörsen
Jag tänkte inte på intresse, jag tänkte på den fria rörligheten som eftersträvas inom eu för människor och kapital.
Tack för tipset om Montrose @Kulblixt . Jag skickade ett meddelande till dem och frågade om de kommer att erbjuda handel med grekiska aktier.
Angående grekiska aktier, vänligen hitta några idéer nedan:
Bank of Greece (BOGr)
fördelar:
- Låg volatilitet, jag ser det som ett alternativ av banksparande i en grekisk bank.
- Stadig utdelning.
- Jag förväntar mig ingen nämnvärd sänkning av priset. I praktiken är det som att investera i grekisk ekonomi. Den kommer att falla om den grekiska ekonomin står inför en ny “kris” eller ett krig (t.ex. med Turkiet).
nackdelar: - Den låga volatily innebär inte heller några förväntningar på att vara prisökningar.
Greek Organisation of Football Prognostics SA (OPAr)
fördelar:
- De ger några av de högsta utdelningsprocenten på den grekiska aktiemarknaden.
- Spelverksamheten, som tur är för företaget, tyvärr för befolkningen, är en mycket lönsam verksamhet.
- Betting av fysiska butiker i Grekland är ett monopol på OPAP. Används främst av den äldre befolkningen, men fortfarande är det en stor andel.
nackdelar:
- När den äldre generationen ska gå bort kommer de att möta mer konkurrens. Men det kommer fortfarande att ta år.
- Priset är för närvarande på “hög” nivå, för inte en “fynd” möjlighet.
Det är mina bästa förslag för en nykomling på den grekiska aktiemarknaden. Btw, DEGIRO erbjuder handel med dem.
Jag vet det @anon37008194 . Anledningen till att jag letar efter en svensk handelsagent är att jag vill använda ett ISK-konto.
Med DEGIRO beskattas vinsten med 30 % som vanligt i Sverige.
Om jag inte missar något och jag kan använda ett ISK-konto hos DEGIRO?
De verkar har slutat med det, synd.
Grekiska börsen är svår eftersom den är väldigt liten och anses vara ”emerging market”