Val av konto för indexfonder om man vet att man ska flytta utomlands

Hej!

Jag har i år börjat spara i indexfonder efter jag har stött på Rikatillsammans. Så ett tack till er alla!
Efter 10 år i Sverige kommer jag någon gång flytta tillbaka till mitt hemland, Grekland. Däremot är det oklart om jag gör det om 1 eller 10 år. Jag vet dock att jag kommer säkert göra det och då kommer jag inte längre ha någon annan ekonomisk anknytning till Sverige (äger ingen bostad eller annan egendom här) förutom eventuellt mina inventeringar i fonder. Flytten kommer att vara permanent.
Jag vet att detta har diskuterats förut men jag frågar på nytt ifall det finns någon uppdatering.
Vilket konto (ISK eller KF) borde jag välja? Jag sparar än så länge i ISK men tänker följande:
-I och med jag inte kommer kunna ha kvar mitt ISK kommer det automatiskt omvandlas till AF, eller hur?
-Om ovan stämmer, borde jag inte börja spara till KF, vilket jag kan ha kvar efter jag flyttar, i och med det är nästan samma skatt?

Tack för alla info på förhand! Trevlig sommar!

1 gillning

Det är lite av en tankevurpa att koncentrera sig på hur beskattningen i Sverige ser ut när du planerar att flytta ut. På en depå som begränsat skatteskyldig, betalar du ingen skatt på vinst i Sverige.

Det som är mer intressant är hur kapitalet kommer beskattas i landet du flyttar till, samt hur de kommer beskatta en KF. Om de skattar för vinst, eller ännu värre skattar hela uttaget som en försäkringsutbetalning, kan det bli väldigt ofördelaktigt att ha pengarna på KF, eftersom avgiften i Sverige kommer dras oavsett hur det skattas i det nya landet.

Jag har ingen större insyn hur skattereglerna ser ut i Grekland, men en snabb googling verkar visa att det endast är 15% skatt på utdelningar och ingen skatt alls på vinst.

3 gillningar

Den dagen du blir begränsat skattskyldig (typiskt året efter utflytten OM du inte har något kvar i Sverige mer än pengar) så hanteras ISK som Depå. Dvs inget nytt konto bara att banken hanterar din ISK som en Depå. Transaktioner ska deklareras individuellt.

Tycker man det är jobbigt som begränsat skattskyldig så är KF alternativet. Men kolla upp hur grekiska Skatteverket ser på KF utomlands (engelska endowment insurance). Banken/bolaget i Sverige kommer att beskatta KF på samma nivå som ISK. Men om Grekland också vill ha skatt på din KF så blir du dubbelbeskattad. Tyvärr går inte KF in under dubbelbeskattningsavtal så då blir det dubbelt. Din svenska KF skatt avräknas inte mot grekisk skatt. I det fallet är i så fall Depå att föredra trots admin eller att du tar med pengarna till Grekland

Tänk också på att starta ev nya konton före du skriver ut dig från Sverige på folkbokföringen/SKV. Väl utskriven vill nästan ingen bank låta en öppna något nytt.

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

I det nya landet kanske ska förtydligas, inget behöver deklareras i Sverige eftersom man inte är skattskyldig där.
Huruvida de behöver tas upp i det nya landets deklaration beror givetvis på hur skattereglerna där ser ut.

2 gillningar

Mmm, jag har för mig att de första 5 åren måste man ändå deklarera även i Sverige, även om det mesta är att yrka olika grejer som begränsat skattskyldig.

Det är väl först när personnumret ersätta med GD nummer efter 5 år som man helt slipper lämna deklarationen i Sverige. Då går det väl in en del automatiska punktskatter istället. Tex punktskatt på utdelning från svensklistade bolag.

Om jag kommer ihåg rätt?

Sen är det ju sådär kul att plocka ut data från svensk bank för transaktioner, ev notarisera det för att andra landets skatteverk ska acceptera det, för att deklarera det i andra landet med ev valutavinster. Beror nog på landet och inom EU borde det väl vara hyfsat harmoniserat. Min erfarenhet av icke EU land är inte så upplyftande :joy:

@SparaSmart kolla med en skatteexpert i Grekland så det blir rätt. Brukar landa i att man behöver lite hjälp för att få det bra och smidigt.

2 gillningar

Så kan det va, så längesen jag blev begränsat skattskyldig, så minns inte exakt hur det var i övergångsperioden. :wink:

Ja, det är nåt man kan ha i åtanke, som det ser ut här så rapporterar de inhemska bankerna direkt till skatteverket, medan om man har depå utomlands får man plita in grejerna själv.
I övrigt deklareras det exakt likadant oavsett vilket land depån råkar befinna sig i.

2 gillningar

Har för mig UCITS ETF:er är skattefria i Grekland? Kan ju då vara värt att betta på att de fortsatt är det och välja att köpa ackumulerande ETF:er på vanlig depå. Då betalar du nästan* ingen skatt i Sverige och sedan ingen skatt i Grekland. Givet att du inte säljer förens du flyttat och är att betrakta som begränsat skatteskyldig i Sverige givetvis.

*det är en liten årlig skatt om på 30%*0.4% = 0.12% av kapitalunderlaget (i princip snittvärdet över ett år). Men den är mycket mindre än den på KF/ISK.

1 gillning

Väldigt kloka tankar och bidrag! Tack så mycket, jag blev klokare.

Det som jag tar med mig är följande:
-Viktigt att kolla på skattereglerna i det nya landet
-Att ha ISK är inte värt så länge jag tänker sälja efter jag har flyttat (långsiktigt sparande som har precis påbörjats). Detta för att jag betalar “i onödan” schablonskatten så länge jag bor här.
-KF är inget bra alternativ i och med man kommer fortsättningsvis beskattas i Sverige samt skattas i det nya landet (dubbelskattning)
-Ekonomiskt fördelaktigt kan det vara att köpa ackumulerade ETF:er på en vanlig depå (nästan ingen skatt i Sverige) så att det blir helt skattefritt i Grekland (jag dubbelkollade detta, det stämmer!) när jag väl säljer.

Med tanke på sista punkten tänker jag att det kan faktiskt vara ett bra alternativ att börja redan nu köpa ackumulerade ETF:er på grekiska motsvarighet av Avanza/Nordnet.

Tack igen för ert hjälp!

2 gillningar