Synpunkter på lön/arbetsvillkor och karriärvägar

Ok, intressant! Kanske beror på vilken bransch man jobbar är verksam inom.
Menar du industrin som i privata arbetsgivare med vinstintresse? För i så fall jobbar jag ju inom industrin.

Tack, bra förslag! Har alla arbetsplatser med kollektivavtal företagshälsovård?

Vad för typ av stöd kan en branschkollega ge? Är det i sakfrågor eller rent allmänt kring arbetsmijö, stress etc?

Nej jag menar industrin

Jag menar industrin som i “big business med stora pengar och höga löner”. IT, medicin, fordon, kemi osv. Där hamnar ju inte veterinärer :smirk:

Njae, du får kolla med personalavdelningen om ni har det.

En erfaren branschkollega kan hjälpa dig att bolla karriärvägar, hjälpa dig att analysera för- och nackdelar med din befintliga arbetsplats, ge dig bra argument till samtal, hjälpa dig att se och hantera olika situationer helt enkelt.

Jag tror att gräset sällan är grönare någon annanstans… Ingen industri har mer betalt, mindre stress och mer stimulans!

Tror man måste följa sina intressen. Handlägga försäkringsäranden via försäkringsbolagen eller vara veterinär via firstvet eller lassie kanske är mindre påfrestande men säkerligen mycket tråkigare än att jobba kliniskt

Kanske kan du kombinera detta? Jobba 50 % kliniskt, 50 % digitalt för att få ihop livspulset?

Klart du kan sadla om dig till IT genom någon yrkeshögskola och ha ett bra betalt jobb som är hyfsat slappt men om du inte tycker det är kul så känns det inte så hållbart :man_shrugging:

Jag vet en veterinär som jobbat på SVA och någon som undervisat på Ultuna och forskat.
Kanske ett alternativ?

Ah, men då är djursjukvården definitivt en industri, en mångmiljard-industri. Skillnaden är bara att pengarna hamnar hos de som äger företagen, inte hos de som jobbar i företagen.

Ok :).

Ok, låter bra. Om inte en sådan finns (vilket är sannolikt) får jag helt enkelt bolla olika frågor med lite olika kollegor/vänner. Och som här på Rika Tillsammans :).

Ah, jag förstår. Men om någon industri t.ex. har bättre betalt men lika stressigt så innebär det ju att man kan gå ner i tid för samma lön.

Ja, på sätt och vis sant. Men jag värdesätter arbetsvillkor högst. Jobbet behöver inte vara superspännande, det behöver bara “duga”.

Jag jobbar faktiskt även lite digitalt, vilket är bra. Så du är inne på rätt spår :).

Men hyfsat slappt är säkert kul det med ;). Men ja, som du säger så behövs ett intresse för det man ska göra. För mig handlar det även mycket om sammanhanget, vilka människor man omger sig med, vilken miljö man är i, vilka förutsättningar man har för jobbet. Jag tror att det mesta är roligt att jobba med (åtminstone för min del) om förutsättningarna är bra!

Ja, SVA är ett intressant alternativ. Dock dyker det inte upp speciellt många lediga tjänster där som matchar min profil. Men man kan ju alltid vidareutbilda sig inom det som är intressant för att öka chansen till att få just den tjänsten. Många har forskar/har forskat där.