Systemutveckling | Funderar på att byta karriär

Du kommer att få jobb om du satsar, jag har märkt att det viktigaste är att man går att jobba med och inte har en “jag kan allt” attityd.

Min åsikt är att YH är bästa alternativet, plugga hemifrån 2 dagar i veckan i ca 18 månader så är du klar. Eftersom det rör sig om yh är du närmare branschen med och kommer att kunna knyta lite kontakter den vägen.

2 gillningar

Det kan också vara så illa att det inte blir någonting för att de alltid har kandidater med längre utbildning och likvärdig inställning.

Men det är väldigt individuellt. En person från yh med många gitrepon som används av många och ser okej ut samt en motivering att man inte haft tid/ork att läsa något längre än 2 år kan vara klart intressant. Samma person utan några egna projekt och inte ork att läsa något längre skulle få mig att tveka.

Inställningen är mycket viktig för att landa det första jobbet och sedan brukar det rulla på, särskilt om du har tur att hamna någonstans med seniora kollegor som lär upp dig.

3 gillningar

Jag var 37 när jag skola om mig och 39 när jag fick mitt första jobb inom det nya området jag läste till. Man är inte för gammal.

Ifall du verkligen vill byta så tycker jag du ska utforska möjligheterna till det. Farmaceututbildningen försvinner ju inte för du testar något nytt.

Är CSN helt uteslutet? Annars finns väl möjligheten att jobba som timanställd på någon apotekskedja. Vi hade flertalet sådana när jag jobba inom den världen.

1 gillning

Ja, jag tänkte ta fullt CSN lån men jag har bara 1 år kvar så det kan bli lite tight ekonomiskt men det ska ändå gå.

1 gillning

Satsa på en “riktig” utbildning via ett universitet istället. YH blir ganska ofta andrahandssortering direkt i rekryteringen, speciellt om man inte har någon erfarenhet.

Gällande AI, använd inte det om du faktiskt vill lära dig att koda. Du kan ha det som en “rubber duck” eller för att få förklaringar, men om du låtar AI skriva din kod åt dig kommer du aldrig att lära dig att faktiskt koda. Du behöver lära dig syntax och hur språken fungerar. Om du har en AI som ger dig hela, färdiga kodsnuttar hela tiden har du inte lärt dig någonting.

AI kommer inte heller att ersätta programmerare. Om vi tar Devin som exempel har den visat sig vara hopplöst dyr och långsam. Som bäst fungerar den som ett komplement till en utvecklare, men det är fortfarande inget du kan ersätta en duktig programmerare med.

Det mest intressanta man läser just nu är annars hur utvecklare som kört med AI under en period väljer bort att fortsätta med det för de hamnar i ett stadie där de tappat grundläggande förmågor.
AI dödar dessutom glädjen av problemlösningen, vilket är bland det absolut roligaste med systemutveckling.

Sedan blir AI bättre och bättre på att programmera, nyaste Claude 3.7 är riktigt duktig, men det är i händerna på en person som vet vad den gör också, d.v.s. som ett komplement, och då är Claude 3.7 rent ut sagt svindyr att köra på det.

Så det är nog lugnt ett tag till gällande den biten.

1 gillning

Den utbildningen jag tänkte gå kommer att ha 30% av utbildningstiden som LIA, alltså läranade i arbetet vilket blir lite som praktik. Kommer inte det att vara tillräckligt attraktivt för arbetgivarna tror ni?

1 gillning

Ja absolut, jag läste en yh utbildning 2016-2018 med 20 veckors lia och för mig har det gått mycket bra skulle jag säga.

Vissa arbetsgivare var inte så sugna på en som inte läst “riktigt” högskola, lösningen på det var att söka igen när företaget bytt chef, och då fick jag både praktik och jobb.

1 gillning

Nej. Samtliga jag känner till som gått YH (dvs. tagit examen) senaste året står utan jobb, trots genomförd LIA etc.

Det har även aviserats att mängden YH-utbildningar med programmeringsinriktning ska skalas ner pga. efterfrågan är låg.

Vill du tvunget köra YH så kör på, men vill du ha bättre odds så läs åtminstone en kandidat.

2 gillningar

Håller också med om att en YH-utbildning verkar riskabelt i detta läget. Både med tanke på hur marknaden ser ut nu, men också på grund av AI.

Bättre att lära sig ett ingenjörstänk och mer generell problemlösning som man kan applicera inom fler områden framöver.

4 gillningar

Vill du säga vilken ort och vilken inriktning de pluggade?

Ingen aning om studieorter, mer än att det gäller från Östergötland ner till Skåne åtminstone. Ang. inriktning är det både FE och BE

1 gillning

Tänk igenom om du vill jobba i en bransch där dina kunskaper blir utdaterade medans du går på toa.

Det är såklart en överdrift men utvecklingen går hysteriskt fort i vissa delar och man får lägga mycket energi på att hålla sig uppdaterad.

3 gillningar

Jag har för övrigt hjälp min syster och flera vänner komma in i branschen som systemutvecklare efter jag själv gjorde det. Dom har också gått via Yh och det har gått alldeles utmärkt.

Jag tror att bara man är framåt och positiv så går det att få jobb. Sen är det ett evigt lärande som många säger men personligen tycker jag att det är roligt att lära sig nytt och utvecklas.

2 gillningar

Du kanske borde jobba som farmaceut på nätapoteken? Inget kundbemötande och relativt systemtungt. Lätt att jobba extra i samband med studier också.

Andelen av recept som hanteras online växer hela tiden. Om du är både farmaceut och systemutvecklare kan du bli guld värd för rätt arbetsgivare. Många av kringssystemen runt ehandel med recept är enormt komplexa och drar mycket utvecklingstid.

1 gillning

Som flera nämnt är det svårt för utvecklare med ky eller yh och kortare arbetslivserfarenhet sedan något år tillbaka, men det är såklart mycket möjligt att det hinner vända under de två åren utbildningen tar. Sedan kan kontakterna via Lia såklart vara en fördel med den typen av utbildning.

Angående finansiering, du har inte funderat på att ta studieledigt på deltid och jobba kanske 20-30 procent på ditt nuvarande jobb samtidigt som du pluggar? Studieledighetslagen ger rätt att ta tjänstledigt för studier i den utsträckning du behöver, och du måste alltså inte ta ledigt 100% för att plugga 100%.

Största nackdelen med branschen skulle jag säga är brist på professionella utmaningar och utveckling, och är därför själv inne på att byta åt andra hållet, till något inom medicin.

Jag funderade lite på det ett tag, men det jag egentligen vill göra är att kunna jobba på distans och sedan bo i ett annat land emellanåt. Jag har testat på nätapotek men det är så himla enformigt och ensidigt så jag tröttnade väldigt fort på det.

Jag tänkte att jag tar tjänsteledigt, vill inte ge för mycket info då jag vill vara lite anonym, men utifrån den tjänsten jag har så blir det svårt att köra på 20-30% :frowning:

Jaha vad spännande, farmaceuter är det alltid ett stort behov av men när man väl jobbar på apotek är det lite för mycket tryck på att sälja än att faktiskt hjälpa folk med sin farmaceutiska kompetens :confused:

1 gillning

Jag jobbar åt ett stort globalt företag och i princip heltid på distans. Har möjligheten att fara in till kontoret när jag vill. Hur som, av försäkringsmässiga skäl är vi tvungna att hålla oss inom egna landets gränser när vi jobbar. Ville bara ge den aspekten med som input här angående att som anställd jobba på distans, att det inte automatiskt nödvändigtvis innebär att man kan jobba från ett annat land emellanåt.

4 gillningar

I slutändan är det arbetsgivarens problem, men ska ändå säga att jag har en förståelse för det, då min tjänst också är svår att få till på något annat än 100%, speciellt ner mot 20-30. För egen del kommer jag att upplysa om vad som gäller i god tid och försöka vara tillmötesgående med att hitta en lösning som fungerar, då jag tror att det i slutändan blir bäst för alla parter. Men det är såklart bara du själv som kan veta vad som kommer att fungera eller inte för dig och i din situation.

Jag kan tänka mig att det har gått mycket åt det hållet, bara utifrån vilken skillnad det är att besöka ett apotek nu gentemot hur det var före avregleringen.

1 gillning

När fick de jobb? Det är en oerhörd skillnad på marknaden nu och för bara 2 år sedan. 2022 var marknaden på en absolut topp efter pandemin, i princip alla som gick ut YH fick jobb, går inte att jämföra med nu.

2 gillningar