Satt och funderade lite på lunchen. Vad fyller egentligen insättningsgarantin för funktion i Systemviktiga banker? Vad jag förstår kan exempelvis Handelsbanken aldrig gå i kånken utan i stället för att låta en krisande bank gå i konkurs tar staten – genom Riksgälden – över kontrollen och hantera den genom ett särskilt förfarande kallat resolution. ” Under tiden som resolutionsförfarandet pågår, hålls banken öppen så att kunderna har tillgång till sina konton och övriga tjänster precis som vanligt.”
Är det då fortfarande viktigt att tänka på det där med max 1mille per bank för att ” säkra” sitt kapital? Är själv lite nojig över ett konto som rejält överskrider garantigränsen
Om du känner dig nojig sprid ut det på ytterligare banker så slipper du fundera på det. Själv har jag sällan varit nojig över det MEN när det tillfälligt vid t ex fastighetsaffärer funnits för stora belopp har jag ändå spridit ut det på flera banker. Om inte annat för räntan ofta varierar och för att inte göra min egen bank allt för bekväm med att jag har allt sparande hos de.
Har av den anledningen precis begärt ut amorteringsunderlag inför bolåneförhandlingar de närmaste veckorna. Dagen efter jag begärde ut det ringde banken upp mig och vill ödmjukt få reda på hur det stod till och vad som var bakgrunden till att jag gjort det. =Dvs signalen gick fram direkt att jag kunde tänka mig flytta bolånen även om jag helst har kvar de där de är
Njae, inte direkt supernojig men undrar mer om hur det ser ut vid en kollaps av samhällsviktig bank och säkerheten med mycket kapital på konto. Jag lärde mig precis att dessa banker inte kan gå i konkurs vilket väl då borde betyda att kapitalet är säkrat av staten eller?
Politiska löften gäller ända tills de inte gäller längre. Ser man historiskt så brukar statliga garantier och rättigheter dras tillbaka precis när de behövs som mest.
Endast 2300 personer har fått använda insättningsgarantin i hela Sveriges historia. Totalt mindre än 200 miljoner.
När en större bank har varit nära att falla så har den antingen förstatligats, eller så har staten ändrat reglerna så att insättningsgarantin inte ska behöva användas. Kronan har devalverats eller inflaterats (QE), pensioner har beslagtagits eller beskattats, valutasäkringar har ställts in, myntfoten har återkallats. Undantagen är små institut där det bara handlar om någon handfull miljoner.
Jag skulle aldrig vilja ha mer pengar i samma bank än garantierna täcker. Jag skulle inte heller vilja ha en större mängd kontanter i samma valuta.
Så här har jag förstått att det fungerar enligt nutida regler:
Alla kommersiella banker kan gå i konkurs och kapitalet du har på ditt konto är faktiskt ett lån du har gett till banken. I det fall banken går i konkurs kan hela ditt sparkapital gå förlorat men du kompenseras upp till ett visst belopp från en fond enligt insättningsgarantin men det kan ta tid. Aktieägarna blir förmodligen lottlösa vid en konkurs men bankens obligationslån kommer sannolikt att ha ett värde och obligationsägare kan komma att tilldelas nya bankaktier istället för sina obligationer. Det finns alltid värden kvar i en kursad bank, lån, fonder etc. Staten kan ta över rodret i kommersiella banker som de anser vara värda att räddas.
Det var ju det jag trodde också men sen så läste jag detta: Det finns nio stora systemviktiga banker som resolutionsreglerna gäller för. Mindre banker får gå i konkurs, men då skyddas insättarna av insättningsgaranti.
De nio bankerna är Handelsbanken, SEB, Swedbank, Landshyptek, Länsförsäkringar Bank, SBAB, Skandiabanken, Sparbanken Skåne och Svensk Exportkredit. De övriga, mindre bankerna, kan gå i konkurs.
Det är dessa banker som idag anses vara värda att räddas men det är ändå inte säkert att alla kommer att kvarstå efter en ultrakris. Staten kan slå ihop banker de tar över och kan även välja att inte rädda en bank men insättningsgarantin är tänkt att gälla i vilket fall men det är också möjligt att kompensationen endast blir hälften av vad som är utlovat. Det är trots allt endast ett löfte.
Om man då hypotetiskt har ett mycket stort kapital på fasträntekonto med 4% ränta men vill säkra detta kapital med liknande eller bättre ränta vad finns då för alternativ? Låt oss säga att kapitalet ska stå säkert i ett år eller mindre innan uttag. Räntefond men vilken och vad förväntas den ge på ett års sikt?