Jag är så innerligt tacksam för att ni gör er podd och inspirerar. En anledning kan jag berätta här.
För en månad sedan blev jag uppsagd från mitt jobb som jag verkligen tyckte om för att genast hitta ett liknande inom samma branch. Igår mådde jag så himla dåligt psykiskt för att jag blev ifrågasatt för min noggrannhet och istället jobba snabbare och för mig mycket slarvigare.
Tack vare att min sambo och jag har tagit till oss av era råd och regelbundet sparar i en fondrobot, har jag den ekonomiska tryggheten att säga upp mig från min nuvarande anställning trots att jag inte har något annat på gång. För en högkänslig person som mig kan det i princip rädda mitt liv och slippa just den ångesten och istället samla ny kraft till mig själv och till min familj.
Nu kan jag, trots rådande ekonomiska läge i samhället, sätta mig ner och leta ett nytt jobb i lugn och ro som kan skänka mig glädje framöver utan att oroa mig för vår ekonomi.
Kapitalet skänker ofta större glädje när man inte använder det, vilket detta är ännu ett exempel på. Att hålla så många dörrar som möjligt öppna är verkligen viktigt för det psykiska välbefinnandet.
Jag blir slarvig när jag har mycket stress och håller på olika saker samtidigt. Då förlorar jag mer. Jag tappade nyckel, köpte samma aktie två gånger, glömde bort mitt betalkort i ICA…
Vill också tacka Jan och Caroline (och alla hjälpsamma användare här)!
Något som hjälpt mig är hinktänket. Tidigare gjorde jag en del riktigt vågade investeringar där det gått både bra och dåligt. I princip en eller två hinkar. Nu har jag förstått att jag måste spara mer i de tråkiga hinkarna och har tre (sparkonto, fonder och aktier)