Hej!
I slutändan bestämmer du alltid själv hur du investerar dina pengar men du kan få lite input som du kan jämföra med. Enskilda aktier har betydligt högre risk än aktiefonder. Jag personligen har inga enskilda aktier alls, men om jag skulle haft hade jag inte låtit den delen vara högre än 10 % av det totala investerade kapitalet. Jag hade haft 90 % i fonder.
För att få ytterligare ett perspektiv gällande dina fonder kan du jämföra med en av grundrekommendationerna i avsnitt 304.
Nivå 3. Tre-fonds-lösning (100% aktier)
▸ 70% – 100% billig, bred, global och passiv aktieindexfond
▸ 0% – 20% billig, bred, svensk och passiv aktieindexfond
▸ 0% – 10% egen spekulation – t.ex. nischfond, tillväxtmarknadsfond, småbolag etc.
Den största posten hamnar här i den globala indexfonden - Avanza Global i ditt fall. Avanza Zero har fördelen att den saknar avgift men nackdelen att den enbart innehåller de 30 mest omsatta aktierna på den svenska börsen. Jag föredrar Plus Allabolag Sverige då den har betydligt fler bolag.
5 år är en kort period om man har 100 % i aktiefonder och/eller aktier.
Har man otur kan man ligga rejält back efter denna tid. På längre sikt ökar sannolikheten för ett positivt utfall när man är investerad i aktiefonder.
Du skriver ju också att du behöver inte röra majoriteten av pengarna efter 5 år vilket kanske gör att du anser att risken ändå är värd att ta. Bara du själv kan avgöra vilken risktolerans du har.
Oavsett vad du kommer fram till, är det bra att du har kommit igång med dina investeringar.
Lycka till!