Tankar om att kör 50% på Lysa och 50% på Basportföljen

Hej

I podden pratas det mycket om att inte lägga alla ägg i samma korg, borde man inte applicera detta på sparbolag oxå?

Säg att man har 400 000 att investera, på en 10-15 års spar horisont.

Skall man då köra allt i Lysa? Eller skall man köra 50% på Lysa samt sätta upp en Basportföljen och köra resterade 50% av pengarna på den?

Hej Andreas, välkommen till forumet!

Jag tycker inte att man ska “lägga alla ägg i samma korg” i den mån att bara investera i ett fåtal bolag, ett fåtal sektorer, eller ett fåtal länder. Bättre att ha flera tusen bolag över hela världen.

Däremot ser jag ingen risk att mina investeringar hos Lysa/nätmäklare/storbank skulle försvinna. Dina värdepapper hålls alltid avskilda från deras egna tillgångar. T.ex. för Lysa så kan du läsa mer om detta på https://lysa.se/legal-information/investerarskydd-och-skydd-av-kunders-medel.

Men visst, det finns ingen nackdel med att ha hälften på t.ex. Lysa och hälften i en billig globalfond hos en annan aktör.

2 gillningar

Säger som @Johann att det finns ingen nackdel med två olika banker men heller ingen fördel.

Däremot kan man ju tycka det är kul och intressant att köra två portföljer parallellt för att kunna jämföra :slight_smile:

3 gillningar

Jag har Nordnet, Lysa, Avanza, Swedbank och SAVR (i storleksordning på kapital). Jäklar vilken röra. Inte överblickbart för fem öre. Men jag trivs med det. Vad gäller pengar är jag som en sån där 75 årig gubbe som bor ensam i ett torp med 37 katter och huset till brädden fyllt med skrot. Och ändå vet var allt finns.

1 gillning

Tack för feedback

Glömde säga att det gäller företag :slight_smile:

Som företag på Lysa blir det:

"Uppskattad avgift för 2022 - 0,535 %"
Lysa - 0,240 %
Försäkringsavgift - 0,200 %
Fonder - 0,087 %
Transaktionsavgifter - 0,009 %

Då man måste ha en KF som företag. Är det fortfarande då värt att köra Lysa med tanke på 0,535?