Har försökt söka igenom forumet men inte hittat något. Jag har även gått bet på Google så tänkte jag testar här.
Ska byta jobb och då även förmånsbil.
Nya jobbet har 500k för hybrid som gräns och där har de bränsleförmån ”fritt drivmedel” för privata mil.
550k på ren elbil så tesla Y går precis bort men jag vill försöka med fakta som bakgrund få in en tesla Y SR genom att påvisa att TCO blir lägre.
Jag blir inte klok på hur allt ska beräknas men ni kanske kan hjälpa mig?
TCO på teslan ska beräknas med ersättning på 9.5kr per tjänstemil enl Skatteverket.
TCO på hybrid ska beräknas med tjänstemil och bränsleförmånsbeskattning på privata milen samt en bränslekostnad på 17kr litern och 0.7liter milen.
Körsträckan är 4000 mil per år 3000 i tjänst 1000 privat.
Hoppas ni förstått min vägg av text och finns det redan uträkningar ber jag om ursäkt.
Jag har inga råd att komma med tyvärr eftersom jag är rätt grön på TCO beräkningar själv. Men i min kalkyl är det alltid dyrare med en Hybridbil hur man än vrider och vänder på det.
Servicen med dubbla drivlinor är inte att förringa. Men sen får man ju också all fördelar med båda drivlinorna samtidigt. Frågan är kanske vad man själv tycker att det är värt.
Du får nog specificera en modell som är godkänd av din arbetsgivare. När jag tittar på billigaste Volkswagen Tiguan så kostar den 570 000 kr i nypris. Den kvalar inte in, eller räknar ni nypris efter reducering för elhybrid?
Svårt att räkna och jämföra utan att ha ett klart exempel att räkna mot. Det att en ren elbil reduceras med halva förmånsvärde borde räcka för minskade kostnader allt annat lika…
Det är jättesvårt att få en hybridbil med lägre TCO än en ren elbil. Tror att förmånsvärdet sätts ned med 150000 på en hybrid och 350000 på en ren elbil plus att hybrider verkar landa på en bränsleförbrukning på ca 0,5 liter/milen totalt sett över tid.
Får du gratis bensin så blir du förmånsbeskattad på det, tror inte att du tjänar något på detta.
Kolla noga upp förmånsvärdet och energikostnaderna för respektive bil, det är kostnader som drabbar dig personligen. Alla service- och kapitalkostnader landar på arbetsgivaren. Och räkna med att både förmånsskatten och energikostnaden blir lägre med ren elbil.
Jag kör själv en Tesla Model Y LR AWD som förmånsbil och min privata kostnad för den är 3100 kr i skatt (förmånsvärde ~6200 kr) och ca 500 kr/mån i el. Kör ca 2000 mil/år, ca 500 mil är i jobbet.
Skulle gissa att en hybrid av något slag hade kostat ca 3500 kr i skatt, 250 kr/mån i el och 1250 kr/mån i bensin (~8 kr/mil).
Tot ca 3600 kr för el resp 5000 kr för hybriden. Skillnad ca 17000 kr/år i denna beräkning.
Jag tolkade inlägget som att det var TCO för ARBETSGIVAREN som söktes för att övertyga arbetsgivaren om att det skulle vara bättre med en Tesla än en hybrid, inte trådstartarens egna TCO. Men jag kanske har fel här?
TCO alldeles oaktat, är du verkligen säker på att du vill köra så mycket med en Model Y med lilla batteriet? Har du koll på laddinfrastrukturen där du kommer röra dig?
Taffligt försök till TCO tyder på att det kan vara värt att diskutera i alla fall. Förmånsvärden från Skatteverket räknat utan extrautrustning (och utan vinterdäck). Reducering för minst 3000 mil per år i tjänsten.
Skoda Superb 4913 kr per månad 58964 kr per år
Tesla Model Y 3802 kr per månad 45633 kr per år.
Bränslekostnaden är svårare att få till beroende på hur privatmilen betalas för elbilen. Men hybriden borde vara dyrare då den kostar 11,70 per mil och Teslan 9,50. Lägger man till 25 % på bränslet så blir skillnaden större.
Sociala avgifter (31,42 %) på förmånsvärdet och bränsle samt bränslekostnaden är ju några komponenter av TCO för bilen. De här delarna blir lägre för Teslan än för Skodan
Frågan är ju om övriga kostnader (leasingavgift, försäkring etc.) är högre för Teslan än för Skodan. Det blir ju de komponenterna (jag har säkert glömt något, därav etc.) som tillsammans utgör TCO för arbetsgivaren.
Lite mer detaljerat baserat på företagsleasing från Tesla resp Skodas site. Med de här parametrarna blir Teslan 88 500 kr billigare på tre år. Men då har Skodan garanterat restvärde vilket Teslan inte har. 1500 mil per år i leasingpriset eftersom det inte gick att ändra hos Skoda.