TEMU dödar inhemska marknaden?

Exakt :+1: “Säkert” är en juridisk konstruktion konsumenter får betala dyrt för. Det handlar mer om att slå konkurrenter i skallen och skydda sig juridiskt eller politiskt, snarare än att på riktigt maxa livskvalitet för låg- och medelklass.

Risk har inte en entydig definition. Allt beror på sammanhang. Det får stor betydelse för importörers riskavvägning och konsumentpriserna i EU.

En produkt måste såklart vara säker - ja, men vad är “säkert”? Man kan luta sig mot svindyra standarder och självutnämnda experter för att bygga ett case att försvara sig med om någon skulle anklaga en för att sälja något “osäkert”. Eller så kan man chansa och hoppas att domstolen köper ens hemmasnickrade definition av “säker”.

De svindyra standarderna lutar sig mot färgkoder som i sin tur (ibland) representerar olycksintervall, vilka i sin tur är helt skattade om det rör sig om en ny produkt eller sällanköpsvara.

Hur stor sannolikhet är det att du tappar en solcellslampa så den spricker och en 6-månaders bebis kryper fram och sätter i halsen på bitarna? Knappast noll; alltså måste konsumenten informeras med massa löjliga klisterlappar. “Ät inte solcellslampor”. Precis som när amerikaner påminns om att inte bränna sig på starbucks-kaffe. Än så länge är det inte på den låga nivån men utvecklingen har rört sig snabbt i den riktningen sedan ce-märkningen infördes.

Skillnaden är att i USA/anglosaxisk rätt krävs att det öht skett en olycka, medan CE-märkning sker s.k. ex-ante, innan olyckan skett.

Ingen vet på förhand hur en domstol kommer döma (dollarstore fick återkalla en solstol som någon idiot lyckats slå sig själv i huvudet med, eller klämt sig på eller vad det var :roll_eyes:). Ingen vet vilken av alla upptänkliga händelser som kommer inträffa. Självklart blir varje vara då en juridisk risk att importera. En risk alla tar bra betalt för, för juridiken är extremt tråkig att hantera.

Jag misstänker att vi européer får betala en massa extra utan att det ger ökad säkerhet i motsvarande grad.

Det kan vara 10x prisskillnad eller mer på vissa varor som omöjligt kan bli 10x säkrare för att de verifierats av en importör. De garderar sig bara mot jurister. Det är alltså ett juridiskt fulspel som inte gagnar konsumenten.

Och som många påpekat; man räknar inte med att en superbillig vara ska vara perfekt. Traditionellt gör konsumenten en bedömning. Att gå över huvudet på konsumenten och istället lyda vad byråkrater kanske tycker låter som ett enormt ingrepp i marknadens funktion.

Lite som att förbjuda äcklig glass, man kan inte bestämma vad som är äckligt. Det beror på individ och sammanhang. Traditionellt låter man konsimenten avgöra vad de tycker om och avstå från att köpa resten. Vill man ha garanterat god glass kan man köpa något en stjärnkock rekommenerar eller något från ett känt fabrikat.

Det här “säkerhetstänket” har gått från giftiga läkemedel, där det givetvis behövs, men det är himla olyckligt om det sprids till alla varor och fördyrar och begränsar utbudet för låg- och medelklass, samt sinkar utvecklingstakten i EU utan motsvarande nytta.

@norsun

4 gillningar

Den där jämförelsen håller inte. Givetvis kan du köpa saker precis vart du vill i världen. Skillnaden är att temu och liknande sajter säljer i Sverige utan att betala moms. Det är egentligen den största faktorn. Det är givetvis olagligt och att det fått ske så pass länge i denna omfattning är obegripligt.

Om du köper något i USA betalar du amerikansk sales tax. Men om samma bolag säljer online till dig som kund i Sverige så tar de ut svensk moms. Inte svårare än så.

Ang klimatet så gör folk såklart som de vill här. Såklart är det inte olagligt att bidra med precis hur mycket utsläpp man vill och skräpa ner planeten. Men många idag vill iallafall göra så gott de kan för klimatet. Att skicka massa billiga produkter med flyg över hela världen för att kunna spara några kronor är inte direkt hållbart.

3 gillningar

Jag är varken för massa tullar eller den uppsjö av regler med certifikat osv som finns i EU. Jag är verkligen en förespråkare av fri marknad och så lite regleringar som möjligt.

Problemet är att företag i eu får spela med helt andra regler jämfört med temu och liknande aktörer. Medan företag i EU måste följa alla regler slaviskt, betala tullar, import och moms så kan de kinesiska bolagen helt strunta i det. Tror de flesta kan skriva under på att detta inte är rimligt eller speciellt bra.

6 gillningar

Rimligen använder temu och liknande sidor IOSS, sedan det infördes.

Om du känner till människor som privatimporterar från utlandet utan att betala moms så rekommenderar jag att du polisanmäler.

Kan vara att det förbättrats på senaste något, men fusket från Kina-sajterna med undervärdering på import, stort fusk med moms osv. är extremt utbrett och kommer inte försvinna.

Ja det är ju ett billigt sätt att eventuellt få cancer och fertilitetsproblem på köpet! :star_struck:

2 gillningar

Som om skiten man köper på Zalando eller Inter sport är handgjorda här i Sverige. Du kan alltid övertala dig själv :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Produkter på Temu genomgår inte några kontroller för din säkerhet, så de kan innehålla vad som helst! Däremot produkter som säljs på t.ex. Intersport måste följa EUs lagar :grinning_face_with_smiling_eyes:

Även om du hittar en produkt som du tycker ser likadan ut, så kan den innehålla något helt annat, förmodligen billigare material.

I detta avsnitt så jämför dom t.ex. kläder från Zara och Shein

5 gillningar

Svenska företag ville tjäna ännu mer pengar på svenska konsumenter genom att importera billigt skit från Kina och sälja till nära det gamla försäljningspriset som när tillverkningen låg i Sverige/Europa/USA → en enorm tillverkningsindustri växer tack vare detta fram i Kina → internet gör det möjligt för denna av svenska/europeiska/amerikanska företag skapade kinesiska tillverkningsindustri att sälja direkt till samma konsumenter → surprised Pikachu.

Inte mycket svårare än så. Vi skulle aldrig låtit Kina och liknande länder utvecklas på vår befolknings bekostnad, utan istället satsat på effektivisering och automatisering på hemmaplan.

Jag är nyfiken på varför man drar gränsen just vid Temu/Shein. Finns det verkligen belägg för att deras produkter produceras på ett väsentligt mycket värre sätt? Jag anklagar ingen utan försöker bara hitta logiken även för min egen skull.

Håller helt med. De fåtal gånger jag testat att beställa därifrån så är det uppenbart att man får exakt vad man betalar för, dvs nästan ingenting.

Har du några exempel? Jag har en känsla av att mycket som säljs är kopior där man bytt ut innehållet till det billigaste och enklaste möjliga.

Exempel: Jag letade efter sladdhållare man klistrar fast, vilket i princip är 3D-printat skräp med en magnet och dubbelhäftande tejp. Alla varianter som såldes på Temu baserat på bilder och betyg verkade använda den tunnaste plasten, svagaste magneterna och sämsta tejpen. På Amazon fanns några större och mer seriösa kinesiska återförsäljare, Hos en svensk återförsäljare fanns endast en (typ tysk) dyr variant.

Det finns mängder av exempel. Hur vanligt som helst att företag i Sverige bara stoppar sin egen logga på produkterna.

Handlar en hel del på aliexpress själv. Inte för att det är så mycket billigare, men för att produkterna faktiskt finns att få tag i. Senast behövde jag en kort USB kabel med vinklad kontakt. Finns inte att köpa någonstans. Elektronikkomponenter, kablar etc. är också svårt att hitta vettiga i vanlig butik. Amazon brukar ha, men gissa vad.. Man får hem samma kartong som från Aliexpress men för 4x priset. Dessutom är det rakt av nonsens att allt på aliexpress skulle vara skit. Det finns produkter från märken som sälj i svenska butiker såsom ex. Nitecore som tillverkar ficklampor och annat.

Av den anledningen att mycket jag handlar där är antingen sånt som inte finns i butik eller helt vanliga kvalitetsmärken så blir jag rätt trött på narrativet att ex. Aliexpress och Temu är det värsta som hänt världen.

2 gillningar

Jag har köpt ett gäng Zigbee termometrar på Ali för ungefär en fjärdedel av priset här.

Exakt samma grejer.

Jag har köpt några mini-pc, också precis samma som säljs betydligt dyrare på Amazon.

Jag har delvis av nyfikenhet även beställt lite småkrafs av samma typ som man hittar på Dollarstore, Rusta, Biltema osv. Det finns då inga märkbara skillnader.

Sen får man ju vara lite vaken på vad man beställer, mini-pcna lade jag en del tid på att läsa forum och göra vad jag kunde för att kontrollera att det var vettiga saker.

2 gillningar

Aliexpress handlade jag en hel del på för 8-9 år sedan, då mycket nischade konfektyrprylar inte fanns på svenska marknaden, eller ens europeiska, för privatpersoner.

Sjukt bra och tålig utrustning, som jag använt flitigt. Såg sen att vissa av bakbutikerna i Sverige köpt in samma och numera säljer, för 3x priset.

Så allt som tillverkas i Asien är inte skit, de flesta sitter troligen med en telefon tillverkad i just Asien.

Men det gäller att vara selektiv, för en hel del är dålig kvalité. Precis som på Biltema, Dollarstore och Rusta.

2 gillningar

Allt tillverkas i Asian nuförtiden :joy:

Alla smartphones, PC o Mac som folk använder för att skambelägga handeln från Kina tillverkas i Kina, ironisk.

Nja, finns en hel del tillverkat i Europa och Sverige med. Som tur är. :blush:

Men det blir lite dubbelmoral att dissa allt från Asien, när mycket grejer från dessa länder förbättrar vår vardag.

Men tycker att farliga grejer och dåliga arbetsförhållanden ska bort, oavsett var de tillverkas och var jobben utförs.

2 gillningar

Instämmer, menade som ett skämt egentligen som tyvärr håller på att bli sant om man se på utvecklingen, Jag är inte så gammal och under min uppväxt hade jag svårt att hitta (made in china) hemma och nu är det precis tvärtom.

1 gillning

Oavsett Temu, Clas Ohlsson eller annat, jag är så otroligt trött på allt lågkvalitativt skit. Det går snart inte köpa ett verktyg eller trädgårdsredskap som fungerar längre. Värdelöst veka grejer. Även svensktillverkat för att kunna konkurrera i slit-och-släng-shoppinghysterin. Snöskyfflar i plast som är helt vobbliga, skottkärror som inte går att lasta i utan att dom kollapsar och spadar som viker sig när man ska bryta upp en sten. Det finns knappt någon riktig järnhandel kvar. Swedol är väl rätt ok, dom brukar ändå ha någon proffsversion av prylarna. På Jula får man ju huvudvärk av dom kinesiska plastångorna när man kliver innanför dörren. Stackars personal som går därinne hela dagarna!

6 gillningar

Inte elektronik, även om det monteras i Europa eller USA så är i princip 100% av komponenterna från Asien.

1 gillning

Håller med, vi måste tillbaka till att det är kvalitet på saker.

4 gillningar

Samma sak sa man om fast fashion när det kom. Nu tjugo år senare så är det samma visa om igen.

det var ju denna handel som skulle göra kina demokratiskt.