TEMU dödar inhemska marknaden?

Skulle säga att det är en avsevärd skillnad mellan Amazon och t.ex Temu/Wish.

Compliancemässigt är du bl.a tvingad att vara momsreggad i säljarlandet, det finns strikt kvalitetsgranskning i form av krav på certifikat, safety data sheets etc. och varorna tullas in korrekt.

Amazon är IMO en hälsosam utveckling för den europeiska/svenska marknaden och sätter press på lågprisaktörer som bidrar med minimalt värde-erbjudande.

Nu var poängen snarare vilka våldsamma påslag det kan vara.

Här ska man nog skilja på att köpa 3d-printat krafs och lågkvalitetskläder mot elektronik som mycket väl kan vara dokumenterad. På sweclockers finns en lång tråd där många passade på att beställa AMD-processorer från Ali till betydligt lägre priser. De är givetvis lika certifierade och dokumenterade som om de sålts här.

1 gillning

Jag syftade på både inhemska (eller hela EU egentligen) onlinebutiker och fysiska butiker.

Sensorn jag tog som exempel var från Aliexpress. Det är både tull (om applicerbart på den produkten) och moms i priset. Vilka ”krav” som inte skulle uppfyllas får du gärna specificera, samt hur det skulle vara mer ekonomiskt att tillverka ex. sensorn utan att uppfylla dessa.

Om vi återigen tar sensorn som exempel finns det inget som helst skydd eller licenser att betala till originaltillverkaren etc, ändå tar de hutlöst betalt för samma produkt.

Här har du direkt fel i så fall. Märks att du inte har någon koll på marginalerna inom handeln. Priserna mellan handlare är pressade, omkostnaderna optimerade och marginalerna överlag låga. Att du tycker att en vara ”borde kosta” 200 kr på ren gissning har givetvis inget med verkligheten att göra.

Förstår inte riktigt din poäng. Du försöker övertyga om att kinesiska bolag på Temu och shien och aliexprees följer samma regler och standarder som handlare i eu måste göra? Om du gör ett par googlingar så kan du se väldigt snabbt att det inte stämmer.

Sen att du har köpt en vara där du är övertygad att säljaren är momsregisterad och betalar in rätt moms, använder rätt koder för import, anger sant värde på produkten vid import, att produkten har rätt certifikat osv. (vilket jag är rätt övertygad att du inte har full koll på) väger inte speciellt tungt i sammanhanget.

1 gillning

Fortsätter att beställa från Temu. Kan förstå det moraliska problemet, men det är fortfarande inte olagligt. Alla gör vi personliga val och fördelen är att det pressar de inhemska aktörer att sänka priserna, att bli mer produktiva,

Ser även fördelar av att jag får ett större utbud och håller ner inflationen.

Argumentet från svensk handel att de som drabbas är de konsumenterna med minst marginaler: äldre, låginkomsttagare, barnfamiljer och landsbygdsbor, stämmer det verkligen?

Det är dom som främst gynnas!?

1 gillning

Det var ett märkligt argument. Jag tillhör själv landsbygdsbor och det är väl precis tvärt om. Att slippa köra flera mil (och kostnaderna associerade med det) och istället få saker hem till sig även om leveransen tar lite längre tid.

Det enda man kan behöva lite akut är väl mat och mediciner och så länge inte mataffärer försvinner helt kan faktiskt all annan handel få vara e-handel för min del.

pensionärer drabbas väl lite fördomsfullt genom att de inte skulle förstå hur man handlar online, vilket kanske borde varit en debatt för 20 år sedan men idag är det knappast en hög tröskel att lära sig handla online.

Enig med detta, men idag behöver man inte åka 45 minuter till serviceort.

Den digitala infrastrukturen gynnar glesbygden, du kan hämta varor på den lokala mataffären 10 minuter. Online tjänster kommer ersätta fysiska möten i större grad, billigare boenden etc. Snart kommer service, läkarkontakter och skolorna vara online, undervisningar digitala och AI relaterade. Detta kommer vara framtiden.

Allt som inte behövs och inte är lönsamt kommer rationaliseras bort.

2 gillningar

Jag funderar lite på vad din poäng är. Tycker du att kunderna borde ha ett moraliskt ansvar? Det är nog inte särskilt rimligt.

Jag tänker att man definitivt sänker kundernas lojalitetskänsla när de inser att lokala mellanhänder utan att tillföra något tydligt värde lägger på 1000% på inköpspriset på tex ett mobilskal eller vad det nu är. Särskilt, som många har påpekat i tråden, när allt ändå produceras i Kina och andra delar av Asien.

2 gillningar

Kan ha formulerat mig klumpigt. Att förvänta sig att kunder själva tar det ansvaret är inte rimligt och kommer inte ske även om man kunde önska det.

I ditt andra stycke så tycker jag du börjar i fel ände.

Låt oss säga att det plötsligt dök upp en ny aktör som sålde kött i Sverige. Företaget hittade ett sätt att runda systemet och behöver inte uppfylla krav på djurhållning eller kontroller på att farliga bakterier inte finns i köttet. De kommer även undan att betala alla avgifter de behöver, fuskar stort med momsen och skatter och om någon blev sjuk av köttet har de noll ansvar.

Allt detta gör att de kan sälja köttet till 1/3 av priset och det blir omöjligt för andra aktörer på marknaden att konkurrera.

Är detta rimligt och bra?

Är detta bra för kunderna, den inhemska ekonomin eller någon egentligen?

Spelar det någon roll i så fall att ”köttet kommer ändå från samma gård som det andra”?

Förstår verkligen inte hur folk på allvar kan tycka att detta ens är något att diskutera.

Det handlar inte om ”att företag lägger på extra avgifter”. Det är helt irrelevant. Vad det handlar om är att en marknadsekonomi förutsätter att alla spelar enligt samma regler, that’s it.

1 gillning

Det exemplet du tar upp är ju en helt annan sak. Där finns det ju svenska produkter. Finns ju exakt noll svenskproducerade mobilskal för att fortsätta på det exemplet, tveksamt om det ens produceras i Europa. Så kunderna kan välja: antingen betala 10 kr och köpa direkt från Kina eller köpa samma skal för 150 kr från en svensk återförsäljare. Hur exakt är det dåligt för kunderna? Det är så klart dåligt för de svenska företagarna men det är inte en fråga som kunderna ansvarar för. Företagarna värnar knappast om kundernas plånböcker så varför ska motsatsen gälla. Det är i så fall politikerna/lagstiftarna som får reglera och ansvara.

1 gillning

Jag tror fortfarande inte du förstår huvudproblemet. Det är inte bra för någon att låta aktörer agera utanför lagens ramar.

Det enda du prioriterar är pris, utan att på något sätt ta hänsyn till ansvar, säkerhet och skyldigheter.

Det handlar inte om kunder vs. företag som du verkar vilja få det till. Prissättning är irrelevant. Det är en konflikt mellan ett reglerat system och aktörer som utnyttjar systemet.

Kunderna får ett lägre pris men i slutändan betalar med dåliga produkter, inget ansvar från företag, utebliven kontroll och sämre innovation.

Låter det som något bra för kunder långsiktigt?

Det är exakt samma logik som att uppmuntra svartarbete, piratkopiering och skattefusk för att ”det är ju billigare”.

Men det verkar omöjligt att få folk i tråden att förstå detta, för det enda argumentet som kommer tillbaka är ”men buhu, det kostar 99 kr på Clas Ohlsson men jag kan köpa det för 15 kr på Temu”. :unamused_face:

4 gillningar

Du ger bara din granne pengarna ….

Helt klart intressant perspektiv. Och tillkommer även detta kring att miljö- och sociala kostnader (klimatutsläpp, biodiversitetsförlust, kemikalier, arbetsvillkor, avfall, osv) i den bästa av världar ska bäras av den som orsakar dem. Och därmed synas i priset. MEN Temu och andra dropshipping plattformar bygger helt sin affärsmodell på att externalisera i princip allt = någon annan betalar. Skulle vara intressant att räkna på hur mycket dyrare deras produkter skulle bli om dom var tvungna att ta dessa kostnader dvs internalisera?

Sen är det här är inte en “fight” mellan svenska/europeiska och kinesiska säljare, vilket många verkar vilja göra det till.

Det är en skillnad mellan aktörer som följer regelverk och de som inte gör det.

Ta Anker som exempel. Ett kinesiskt bolag som utvecklar egen elektronik, följer EU/USA-regler, har korrekt certifiering och bär produktansvar, och som ändå säljer hörlurar för runt 200–500 kr.

Jämför det med hörlurar som säljs för 30–50 kr via Temu. Den prisskillnaden kan inte förklaras av “effektivitet” eller “mindre mellanhänder”, utan av att regelverk, ansvar och kontroll i praktiken kringgås.

Där ser man väldigt tydligt vad som är den verkliga skillnaden.

16 gillningar

Genuin fråga; hur säkerställer du att det är samma produkt?

Det är ganska vanligt att de har samma produktbilder, det är ju en rätt bra ledtråd.

Var det inte nåt rabalder för några år sen att postnord började ta ut tull och moms på paketen? De gånger jag beställt nåt från USA eller UK har jag fått betala och jag trodde samma sak införts på Wishpaketen?

Noterar f.ö. en viss dubbelmoral kring tullar beroende på vilket land det är som tar ut dessa.

2 gillningar

Från och med 1 juli i år kommer det tas ut en tull på 30 kr / paket som har ett värde som understiger 1 800 kr (har jag för mig att det var)

Kan bli spännande att se vad det ger för effekter..

2 gillningar

Vad menar du med det sista? Är väl ytterst få som är emot tullar om man inte slutit frihandelsavtal?

Ja jo om man lyckas hitta det så absolut men det kan väl inte vara det enklaste?