Tillväxtmarknader - men inte i diktaturer

Tack för lysande blogg, till att börja med! Den första finansiella rådgivningen som lämnar the guess work jag har sett (jag har för all del sett rätt lite).

Jag vill gärna investera en del i tillväxtmarknader, men vill undvika Kina för att de har koncentrationsläger och … ja, ni vet, allt. Av samma skäl vill jag undvika Ryssland, även om det inte är en tillväxtmarknad. Så: Vad finns det för bra tillväxtmarknadsfonder som låter mig slippa Kina? (Jag inser och får acceptera att det kommer finnas andra auktoritära länder som jag inte kan undvika helt.)

2 gillningar

Intressant fråga, speciellt eftersom jag bott i Kina i rätt många år :slight_smile:

Inte för att jag är en stor vän av partiet så skiljer jag på politik och ekonomi eftersom jag sett hur ”gemene man” gynnats av ekonomisk framgång. Med mer medelklass som kan sätta sina barn i utbildning blir det mer studenter, och med mer studenter så brukar förändring komma. :slight_smile:

Men jag förstår och respekterar hur du ser på det. Problemet är att det inte blir många tillväxtmarknader kvar att investera i eftersom många har styrelseskick, religiösa traditioner/lagar och ekonomiska strukturer som inte är accepterade i ”väst”

Om top of my head skulle jag tro att följande blir kvar som är lite mer vita än grå i detta avseendet:

• Taiwan (men inte riktigt EM)
  • Malaysia (kanske tveksamt)
  • Singapore (även om enpartistat?)
  • Indonesien (mmmm, kanske inte)
  • Chile
  • Colombia (kanske trots Farc agendan?)
  • Brasilien (tveksamt under Bolsonaro)
  • Argentina (kanske om det inte blir ny junta)
  • Sydafrika (trots sina brister?)
    Kommer inte på fler hyfsat demokratiska länder som inte lider av gigantisk brister, fortfarande, tyvärr

Så vill man investera ”politiskt korrekt” så får man nog hålla sig till globalfonder utan tillväxtmarknader… tex LF Global indexnära … där är nog inte många procent i politiskt tveksamma länder.

1 gillning