Jag har investerat i flera år i enighet med rika tillsammans upplägg med procentuella fördelningar i olika indexfoner, räntefonder och guld. Men en sak har alltid stört mig och det är tillväxtmarknadsfonden. Jag har velat mellan varför jag haft en tillväxtmarknads indexfond men har ändå haft den för att få som många förespråkar, en maximal riskspridning på hela marknaden och så bred investering som möjligt.
Tills nu i dagarna då jag bestämt mig att helt sälja den och fördela pengarna på indexfonder jag redan har alltså global index, global småbolag index och svensk index.
Jag känner att många av länderna man ser att fonderna investerar i är länder med ledning/regeringar som inte förespråkar demokrati eller mänskliga rättigheter. Då menar jag inte enbart Ryssland utan även Kina mm. Vi har nu sett hur Kina med flera visat stöd till Ryssland i den här konflikten och jag tror att det bara är en tidsfråga innan dom gör samma sak med Taiwan.
För mig har det här varit en tankeställare om var jag vill att mina pengar ska hamna och vilka företag jag vill investera i. Självklart vet jag att småsparares pengar gör väldigt liten skillnad men tycker ändå att det känns som att man gör rätt sak. Jag förstår dessutom att vissa saker oundvikligt måste köpas från dessa länder pga att nästan allt tillverkas där. Men för mig är det här med slut med investeringar i tillväxtmarknader.
Vad tänker ni? Hur agerar ni?
Ha det bra!