Timpris, huvudsäkring, värmesystem, elbil osv, hur har ni gjort för att minimera elräkningen?

Jag antar att det finns en del tankar kring hur man ska lägga upp sitt elanvändande för att få det så bra/prisvärt som möjligt. Jag och sambon har just köpt ett hus, och jag funderar därför på hur vi ska lägga upp elanvändningen för att betala så lite som möjligt, utan att i någon större utsträckning tumma på inomhustemp eller ha en massa omständiga rutiner.

Förutsättningar:
Enplanshus byggt 2009 på 155 m^2, bergvärme och ingjuten golvvärmen i plattan.
25 A huvudsäkring
Elbilsladdare utan lastbalansering
En elbil

Min tanke är att köra vidare på timprisavtal och ligga kvar på 25 A huvudsäkring eller gå ner på 20 A, samt införskaffa lastbalansering till elbilsladdaren och köpa modul så jag kan styra värmepumpen mot timpris.

I och med att värmesystemet har en stor massa/trögt så bör värmepumpen kunna styras ganska hårt mot timpris utan att minska på komforten, för det mesta.

Samt att med lastbalansering till bilen kan man kalla dagar även där maxa elbilsladdningen mot billiga timmar.

Så tänker jag, hur tänker ni?

Grattis till husköpet! :partying_face:

Som elpriserna ser ut just nu så kan du såklart styra mot billiga timmar, men det är inte där det ser ut att stå nå’t större slag den här vintern.

I övrigt är mitt tips att ni bor in er ett år och lär er vad ni trivs med, vilka användningsmönster ni har och hur värmeanläggningen reagerar och hur mycket ni själva tycker det är rimligt att jaga marginalerna.

Först efter ett år förstår man sitt hus någorlunda och hur livet i egen kåk är. Då kan man ta bättre beslut. Det är iaf min erfarenhet.

3 gillningar

Är golvvärmen elektrisk?

En grej du bör göra om du har elektrisk varmvattenberedare är att bara köra den på natten när det är billigt, det är en stor besparing. Så den går typ 2-3 timmar per dygn enbart på natten.

Du bör klara dig på 20A särskilt om bilen har 3-fas laddning? Har den enbart en fas får du gå igenom elen ordentligt och kolla på vilken fas det är bäst att lägga laddaren

Sedan är bästa optimeringen varma kläder, vänja sig att använda tofflor mm. Se även till att inte värma upp sovrum i onödan, de ska vara svala så ha dörrarna dit stängda och öppna bara om de blir för kallt där inne

Tack!

Jag har också insett att jag borde ta det efterhand, men är rätt otålig :joy: så jag får lite data att jobba med och faktist kan sätta mig och räkna på vad det skulle ge, nu är det mest från höften och lite enkla överslag.

Jag vill ha ett system som sköter sig själv, där jag inte behöver oroa mig för att att en huvudsäkring ska gå, och ha ett skönt inomhusklimat. Samtidigt som jag tycker att det är roligt att räkna, fundera och optimera så att lägga tid på ett enegisystem hamnar på plus i personlig energibalans :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vattenburen golvvärme, och varmvattenberedaren har en värmepump som återvinner inneluften.

Trefas elbilsaddare

Sannolikt drivs den av bergvärmen i det här fallet, men även då är det vettigt att bara köra på natten om varmvattnet räcker.

Det jag igentligen har kommit fram till är att 16 A är för lite, gissar att värmepumpen kommer dra runda slängar 10-12 A en kall natt och då finns det inte mycket kvar att ladda bilen med. Och utan lastbalansering får man strypa bilen under 4 A.

Argumentet med att ha en lite högre säkring + lastbalansering tänker jag skulle vara att man kan ladda väldigt mycket på få timmar när elpriset är lågt, och att det skulle vara värt kostnaden för att ha en högre huvudsäkring. Men det här är jag högst osäker på. Och det skulle jag självklart få facit på när jag bott i huset ett år :joy:

Tänk på hur nya tarifferna kommer att beräknas. Det är inte automatiskt billigast att dra på exakt allt samtidigt då. Men det återstår att se framöver. Det spelar ju också in var i landet det här huset ligger förstås.

Precis,

Känner att jag måste läsa på.

Effekttariffer

Jag kör 16A huvudsäkring med bergvärmepump för ca 200kvm hus från 1934 och elbil med lastbalansering och det funkar bra. Min bergvärmepump drar ca 3kw förutsatt att den inte använder elpatron. Mitt tips är att du skaffar en lastbalanserare och kanske även en som också har fasbalansering. Sen ställer du laddboxen såsom om du har 16A huvudsäkring och testar om det funkar. Jag tror inte att du tjänar på att ha 20+ huvudsäkring. För mig skulle 20A kosta ca 2000kr mer årligen och jag skulle sannolikt inte tjäna igen det genom att kunna ladda snabbare vid vissa tider.

1 gillning

Vad har du för ventilation?

Bra input! Min magkänsla är precis som du skriver. Med 3kw till värmepumpen, drar den 4,4A per fas så då finns det över 10A att ladda bilen med på natten.

Får kolla mer på fasbalancering, inget jag har tänkt på.

Värmepumpen har frånluftsåtervinning för beredning av varmvatten. Gissar att det blir ungefär lika effektivt som ett FTX system men med sämre komfort då man får kalldrag vid tilluftsventilerna.

Jag hade själv ingen koll på detta med fasbalansering. Var på väg att köpa en zaptech go men elwktrikern övertygade mig om att istället köpa en Easee Charge Light med deras equalizer(lastbalanserare som hade just fasbalansering)

Nu har jag funderat och överslagsräknat lite…

Det största behovet för en större huvudsäkring är framförallt på vintermånaderna när både elbil och värmepump ska förbruka samtidigt när elpriset är lågt, vilket generellt sker på natten. Så det blir framförallt dessa två som jag tänker att jag bör dimensionera huvudsäkringen mot. Den största delen av elbilsladdningen per dygn kommer att vara runt 15 kWh vilket är förbrukningen vid pendlingen till och från jobbet. Vid 6 A (4,14 kW) så tar laddningen ungefär 3,5 h, vid 10 A (6,9 kW) 2,2 h och vid 16 A (11 kW) 1,4h.

I och med att 6 A därför till största del räcker till för att ladda de billiga timmarna på natten så finns egentligen inget behov av att ha någon större huvudsäkring än 16 A när det kombineras med en laddbox med lastbalansering.

20 A huvudsäkring kostar för mig 2265 kr/år mer än 16 A, och 25 A 4908 kr/år mer än 16 A.

Summa summarum, nu lutar jag åt 16 A huvudsäkring och en laddbox med lastbalansering. Och vid de få fallen som det skulle vara skitkallt och jag ska ladda mycket så kan jag stänga av elpatronen i värmepumpen och elda i braskaminen.

1 gillning