Hej på er!
Kort bakgrund:
Jag, sambo och barn vill flytta till USA i minst ett år då vi har familj där. Tanken är att göra detta innan vårt barn når skolålder (nu 7 mån gammal).
Har sett i olika trådar att några av er bott/bor i USA. Har en del funderingar kring processen att ta oss dit och hoppas vi kan få några lärdomar angående förberedelser och spåna på bästa tillvägagångssättet.
Vi har funderat på några alternativ vad gäller visum osv.
Alt 1.
Min sambos pappa är “lawful permanent resident”, vilket gör att hon kan få visum genom Family immigration då vi inte är gifta.
Inte helt säker på hur det fungerar med barn i bilden, om det gäller för barnet också.
Jag behöver då lösa visum på egen hand som jag förstår det, enklast vore att ordna via arbetsgivare med kontor både i Sverige och USA? I det fallet kan barn räknas in i alla fall.
Är byggnadsingenjör så kvalificerar inte in under “skilled work” etc.
Alt 2.
Visumlotteri Diversity visa program, bara en chansning men ändå värt. Dock måste vi gifta oss först. Inte öppnat någon ansökan för i år, om den öppnar i år borde det ge inträde från 2025 om man vinner.
Har ni några erfarenheter om tidsåtgång för en normal visumansökan?
Tips på andra typer av visum som kan vara värt att titta på?
Kan man ta hjälp av amerikanska ambassaden i Stockholm?
Bil kommer vara ett behov, kan troligtvis låna en bil av familj, hyra alternativt köpa en till beroende på behov.
Boende kan vi ordna med hjälp av familj.
I och med att vi ämnar att komma tillbaka till Sverige, hur bör vi göra rent ekonomiskt? Tänker banker, investeringar, pensionssparande m.m.
Till skatteverket behövs anmälan om flytt utomlands om man ämnar att stanna över ett år.
Har säkert inte tagit upp allt som kan vara relevant, kom gärna med frågor eller tips på vad vi bör tänka på eller kan hitta mer information!
Mvh