Jag har ett heltidsarbete som journalist och söker en extrainkomst i form av översättningsarbete, copywriting och annat textrelaterat. Har ca 5-10 timmar över per vecka för detta.
Har läst om tjänster som Fiverr, Upwork och liknande men känner mig tveksam till om dessa tjänster betalar bra och att det finns tillräckligt med uppdrag i Sverige.
Någon som har erfarenhet av dessa tjänster och/eller kan tipsa om andra möjligheter / tjänster för att få in en sidoinkomst med fokus på textproduktion?
Översättningsarbete som läggs ut på olika marknadsplatser har normalt fokus på låga priser mer än något annat. Om du ska få vettig ersättning behöver fokus istället ligga på kvalitet. Jag har bekanta som jobbar som översättare och de verkar ha svårt att få ekonomin att gå ihop.
Det är ju egentligen bara att prova. Priset sätter du ju själv så det handlar ju mer om vad marknaden är villig att betala. Har själv tagit in frilansare via Upwork för översättning av engelska texter till diverse andra språk med gott resultat. Senast betalade jag $30/timmen (29 timmar totalt). Numera tar samma översättare $44/timmen ser jag.