Enkla digitala jobb - vilka konkreta erfarenheter finns?

I en del tidigare trådar har det diskuterats olika former för att jobba på distans i flexibla former. Det har nämnts olika “marknadsplatser” där man kan ansöka om uppdrag att utföra digitalt och liknande. Jag undrar här vilka konkreta erfarenheter som finns. Med detta menar jag att du som svarar helst ska ha riktig egen erfarenhet av att utföra denna typ av arbete eller i varje fall en viss fördjupad bild om hur själva arbetet verkligen är att utgöra.

Jag tänker mig att hypotetiskt kunna hitta en typ av arbete att utföra som hobby, en kul grej. Jag skulle kunna tänka mig att en effektiv timlön på 5-6 EUR kunde vara tillräcklig ersättning. Syftet skulle alltså inte vara att försörja sig utan mer att fördriva tid. Jag tänker mig jobb som skulle kunna handla om att korrekturläsa texter eller göra andra sorters “enklare fixande” i digital form. Jag tänker mig att en sådan timlön skulle vara tillräcklig för att motivera att man kunde pyssla lite emellanåt. Att kunna ägna låt säga 10 strötimmar (1-2 timmar i taget) åt detta och sedan få ut 500 kr kunde vara en vettig modell.