Valfri arbetsinsats, vilka jobb eller egen firma?

Vilka jobb eller egna firmor kan man ha där arbetsinsatsen är helt valfri och inte påverkar framtida inkomstmöjligheter. Viss kan man ha en egen firma och låta kunden vänta på leverans om man inte har lust att arbeta just nu men den kunden lär ju inte komma tillbaka. Jag tänker mer på sysselsättningar där man är helt oberoende av leveranstid eller leveransmängd. Jag tror det är extremt få saker man kan tjäna pengar på under dom förutsättningarna. Det enda jag kan komma på är leta/samla sysselsättningar. Tex guldgrävare eller bärnstensletare. Då kan man jobba precis så mycket man vill och sälja fynden till uppköpare. Möjligen konsthantverk av något slag skulle fungera.
Finns det fler kanske mer avancerade yrken där man kan jobba i valfri mängd och period?

Författare
Frilansjournalist (där man skapar artiklar och säljer till tidningar)
Måla tavlor
Skapa skulpturer

etc.

Även frilanssajter som t.ex. Fiverr.com där du själv väljer vilket uppdrag du vill ta dig an. De har design, marknadsföring, texteditering, video, musik, fotografering och till och med AI.

Det typiska vore i min värld någon typ av sajt eller tjänst som är mer eller mindre automatiserad och där jobbet består av att underhålla sajten, svara på frågor och hantera olika utvecklingsprojekt. Här skulle du först behöva skapa själva sajten, få den att växa och sedan ha det som jobb.

Allmänläkare med uppdrag från t.ex. Kry
Du bokar in exakt vilka timmar du vill jobba, om du kommer tillbaka om sex månader så blir dom superglada, bristen är så stor.

Verksamheter där du köper in saker, på något vis förädlar dem och sen säljer dem igen. Kan va att köpa gamla möbler på loppis och restaurera, Köppa nergångna bilar fixa småfel och rekonda. Kan man hitta nåt man har intresse av att greja med och följa prismässigt, så man kan se vad som skulle va värt mer om man la lite jobb på det. Det kräver såklart att man har råd med inköpet och platsen att ha grejerna på. Men om man äger varan själv medans man arbetar på den finns det ju ingen annan tidgräns än den man själv sätter på när man vill ha tillbaks pengarna.

Ett snäpp mer avancerat än guldgrävare :rofl:
Typ 10 års utbildning och praktik innan man är i mål, men du har rätt! :star_struck:

1 gillning