Extraknäck som går att fakturera/inte syns

Har idag ett jobb där jag reser och jobbar större volymer mot kund cirka var tredje vecka. Däremellan jobb hemifrån.

Jobbet hemifrån blir rätt lojt, lite möten, admin, online-teamwork och egen inläsning/förkovran. Hemma veckorna kräver nog inte mer än 10-20h per vecka och att telefon/epost bevakas. Arbetsgivaren bryr sig annars inte om var jag befinner mig med det bärbara hemmakontoret eller vad jag producerar på hemmaveckorna.

Funderar nu på extraknäck. Men dels får det ju inte vara konkurrerande, förtroendeskadligt eller arbetshindrande. Utöver det, måste bisyssla godkännas och risken är istället att jag får mer adminuppgifter som även fyller hemmaveckorna. Dock så har jag eget (godkänt) bolag med bred verksamhetsbeskrivning som jag skulle kunna fakturera från utan att det känns som en ny bisyssla.

Så har någon några tips på extraknäck som skulle gå att fakturera och helst inte är “tidsbundna” (när jag reser kan jag inte alls). Bred kompetens, men ingen specifik kunskap inom programmering eller IT/webb.

Det är en bisyssla oavsett hur det ”känns”, om någon gräver lite i din ekonomi upptäcks det direkt. Så hitta snarare något som inte behöver faktureras och där du kan hålla dig till skattefria gränser. Alternativt be någon annan starta ett bolag som fakturerar, men där det i själva verket är du som utför arbetet. Såvida det upplägget inte är olagligt på något vis, då drar jag tillbaka det tipset.

1 gillning

Sedan 2022 på grund av EU:s arbetsvillkorsdirektiv så behöver du inte godkännande från din arbetsgivare för en bisyssla eller annan anställning, om det inte är konkurrerande eller påverkar ditt vanliga jobb. Men detta andra jobb måste såklart ske utanför ordinarie arbetstid.

Är du säker på det? Vad står det att du har för arbetsuppgifter i anställningskontraktet? För spontant så känner jag att om jag har ett jobb med stor frihet och eget ansvar så ingår det att själv att hitta nya arbetsuppgifter, upp till 40h/vecka. Men kanske beror på att jag har ett jobb där det alltid finns saker att göra, 90% av alla arbetsuppgifter prioriteras bort, så har man tid över så är det bara att fortsätta gräva där.

2 gillningar
  1. Välj ett yrke som går att göra på distans
  2. Använd överbliven tid för att lära dig det yrket

Jag hade tänkt föreslå programmering innan jag läste den raden i din fråga, men där känner du dig själv bäst.

Om du förtydligar lite mer vad du faktiskt kan så blir det ju lite lättare.

3 gillningar

Renovera hemma. Visst, du får betalt först vid försäljningen senare men brukar ge förhållandevis bra avkastning.

2 gillningar

Ptja, vi jobbar i rätt täta stuprör. Dock så är ju formuleringen i kontraktet rätt bred. Men ska man in i någon annans stuprör också så innebär det en fördubbling av resandet (2v av 3 och ofta till/från på helgen) och då är det ingen mitt rör som blir kvar

Man kan alltid förkovra sig mer naturligvis men det finns gränser för hur mycket data och rapporter man orkar tugga i sig på en vecka

1 gillning

Kan, ledning och personalfrågor rimligt bra. Läsa/analysera/skriva/sammanställa. Anses också vara en jävel på Excel/mallar men det lär finnas många mycket bättre.

Allmänt händig, byter fjädring och länkarmar på bilen själv.

Jag kan dansa också (Lorry) :joy:

1 gillning

Ja nej, jag har försökt lära mig programmering men höll på att dö av leda och tappade så småningom tråden. Inte min grej

Sen är ju frågan varför någon skulle välja att göra det? Och med vilken rätt de skulle kunna komma åt detaljerade siffror? Det blir ju inga knarkbaronsummor och inget skattefiffel. Det lär vara rätt många som har sidohugg, som flikar in här och var i ordinarie arbetstid utan att påverka prestationen (importfirma/uthyrning/daytrading (nej!)) och så vidare?

Risken är minimal om du inte hamnar i konflikt med arbetsgivaren eller missköter jobbet på något vis. En annan risk är mellanchefer som ogillar när man tjänar mer pengar/är mer framgångsrik än de själva… så prata inte runt med folk om ditt extraknäck.

2 gillningar

Vet du på rak arm var man hittar detta direktiv från -22? Samt kanske även relevant paragraf?

https://lagen.nu/1982:80#P6iS1

Ja precis.

Jag kan nekas bisysslor som faller in under undantagen i lagen. Många arbetsgivare har policyn att bisysslan måste anmälas för att prövas mot undantagen

Jag hade tagit chansen att förkovra mig i nåt jag vill lära mig framför att prioritera inkomst. Lär dig spela ett instrument, måla akvarell, knyta mattor eller finsnickra, eller vad du är intresserad av. Det här med ett rikare liv och en meningsfull fritid du vet. :grinning::+1:

3 gillningar