Jobb där det är lätt att ta extra ledighet

Söker alla möjliga tips och råd kring jobb/anställningsformer där man kan har goda möjligheter att ta ledigt under 2-3 veckors perioder (framförallt under vår och sommar)

Jag arbetar i dagsläget som inköpare, och har gjort det i snart 2 år sedan jag tog examen från universitet. Innan (och delvis under studierna) arbetade jag offshore, d.v.s ute på olika oljeplattformar på Nordsjön. Arbetsrotationen med 2 veckor jobb 4 veckor ledighet var fin, och det finns goda möjligheter att tjäna rätt så bra om man står på med övertid och extraturer. Däremot kände jag att jag ville ha omväxling och mindre slitsamt för kroppen.

Jobbet jag har idag trivs jag med, men årslönen ligger ju ungefär på en tredjedel av vad jag tjänade förr (mindre bra för insättningarna till portföljen). För hjälpa på med inkomsten har jag använt mina semesterdagar för att resa ut på 2 veckors turer på Nordsjön av och till, vilket min arbetsgivare har varit OK med. Men jag känner väl dels att det inte är hållbart i längden att alltid arbeta bort den korta ledigheten man får av ett vanligt jobb, och även då så räcker bara semesterdagarna till ca 2 turer á 14 dagar om året.

Därför har jag börjat fundera på vad det skulle kunna finnas för typer av tjänster, gärna mer kvalificerat och inom inköp- eller ekonomi, där det finns goda möjligheter att ta 2 veckor tjänstledigt 4-5 gånger om året, om man har viss framförhållning? Kompenserar gärna med att jobba längre dagar under tiden jag faktiskt jobbar.

Det jag har kommit på hitintills är väl att ta kontakt med något konsult/bemanningsföretag som förmedlar just kortare uppdrag? Men jag är nyfiken på att höra om någon annan sitter på tips och erfarenheter som hade kunnat passa mitt rätt underliga önskemål.

Tack på förhand!

2 gillningar

Inom industrin (till ex. bolagen inom Teknikavtalet) är det vanligt för kvalificerade kontorsjobb (Managers, Experts, Professionals) att förhandla bort sin rätt för övertidskompensation mot extra lön och semesterdagar och utöver det kan man även få den automatiska arbetstidsförkortningen varje vecka (82min per vecka inom Teknikavtalet). I så fall kan det bli 30 semesterdagar + 7-8 extra dagar via ATF per år, så totalt ca. 7-8 veckor (upp till 9-10 om man är lite smart med klämdagar).

Lön för en strategisk inköpare eller controller till exempel inom stora, välkända industribolag brukar vara runt 45-65k beroende på din erfarenhet och ansvar + eventuell bonus.

Större frågan är om arbetsgivaren godkänner att du arbetar under semestertiden, större bolag ser inte gärna att man gör det, eftersom man ska ta igen sig under semestertiden.

3 gillningar

Hatten av till ett bra mindset! Inget bra tips men givet din syn på arbete torde du vara en tillgång på många arbetsplatser,

Lycka till!

2 gillningar

Tack för det goda rådet! Det är ju absolut värt att leta inom industrin där ATF + möjlighet att förhandla till sig fler semesterdagar är vanligt förekommande. Men som du säger så är kanske inte alla arbetsgivare är lika uppmuntrande till att man arbetar på sin semester, speciellt om man arbetar mycket och intensivt för att få ut extra semesterdagar.

Jag tror jag framförallt tänker på jobb där det är lättare att “helt enkelt” ta obetalt ledigt (tjänstledigt), eller där jag t.e.x hade kunnat ta en 80% tjänst, för att sedan arbeta vanliga dagar men att få ut ca 50 lediga dagar om året. Antar att det begränsar en till jobb som är hyfsat monotona där det är lätt för någon annan att ta vid ens frånvaro, men det måste väl finnas något där ute?

Tack! Det stämmer bra överens med den feedbacken jag har fått från tidigare arbetsplatser, och det är bland annat därför min nuvarande arbetsgivare har gått med på att jag arbetar på mina semesterdagar, “bara du är nöjd och vill stanna kvar”.

Men är det inte många som förstår den starka viljan att vilja jobba så mycket och till vissa uppoffringar. För mig att det är tjänst till mitt framtida jag - det blir helt enkelt roligare att jobba när man inte direkt behöver det, och kan vara mer selektiv :slight_smile:

Om du inte har något emot att mygla lite kan du ta tjänstledigt för studier. Det finns inget krav att du faktiskt klarar de kurser du har för avsikt att läsa.

Hej,

Om jag ska vara ärlig så får jag lite MLM-vibbar detta meddelandet, men jag blir ju ändå nyfiken nog att höra efter vad du har att tipsa om.

1 gillning

Tack för rådet! Det är ju ett alternativ, men samtidigt är jag lite nog mer ute efter en långsiktig lösning där jag inte behöver mygla eller dölja vad jag håller på med, utan att arbetsgivaren är med på noterna.

Anledningen till att går i tankarna om att hitta ett konsultföretag och vara ärlig med mina avsikter är ändå att jag är helt villig att ta risken att stå utan uppdrag och lön i t.e.x 1-2 månader. Här tycker jag ändå att jag borde låta som en attraktiv kandidat för denna typen av bemanningsbolag, någon som vill stå på och “dra in många timmar” när jag väl jobbar, utan något krav på fast inkomst om jag skulle hamna utan uppdrag ett tag.

Jag vet att detta upplägget var möjligt när extra-jobbade inom industrin under studier och corona (då det var svårt att komma ut på Nordsjön). Det var fritt att välja och vraka bland timmarna, och blev faktiskt ganska välbetalt där med p.g.a OB på kvällar och helger. Men nu sliter jag emot “sunk cost” att börja jobba typ ett lager efter 4 års universitetsstudier, dessutom är det mindre stimulerande och varierat arbete.

Pyramidspel? Telefonförsäljare? Alltid suspekt med att en ska kontakta någon via mail för att avslöja ett upplägg.

När du hittar ett sådant jobb, säg gärna till :smiley:

Inom IT är det jättesvårt med den sortens flexibilitet. Visst, de flesta kunder bryr sig inte om några dagars ledighet här och där men just att kunna jobba t.ex. 6 månader och vara ledig 6 månader tycker jag är mycket svårt att hitta, då det mesta bedrivs i projektform och projekten varar ofta flera år.

Jag tror att man får vara beredd att göra en rejäl karriärsväng för att kunna jobba mer flexibelt, t.ex. timanställning. Du kan ju tjäna ganska bra på t.ex. hemtjänst/personlig assistent om du jobbar timmar och tar lite helger/kvällar. Många pensionerade sjuksköterskor jobbar på timme och tjänar mer än de anställda.

Det handlar väl om vilka krav man har på sysselsättningen. Min hobby är inom bilvård/lack/rostlagning och kan mycket väl tänka mig att göra lite mera business av detta istället för att fortsätta sitta vid datorn resten av livet. Jag har märkt att folk är villiga att lägga mycket pengar på sina bilar…

Kanske skulle starta eget? Jobba hårt och var ledig några veckor när du kan?

Om du hittar guldgruvan fr du gärna säga till.

LiveGood Review: Supplements-based MLM Scam? - Even Insight har en överblick över hur detta pyramidspel fungerar.

Hej! Ursäkta mig men det gick inte att skicka e-mail till dig så jag försökte med att skriva här men det var inte så populärt så personalen anser att det är reklam och det tillhör inte hit så om du är ff intresserad kan du höra av dig eller lämna en annan e-post adress/msn som funkar.
Ledsen för det/Tack och hälsningar

Häller med dem som skrev tidigare att Controller på våren/försommaren kan funka jättebra. Efter månadsrapportering (om den är stor) varje månad. Den måste inte vara det i alla branscher, ex bygg-branschen kan ha mycket liten månadsrapportering). Bäst brukar vara ngn gång mellan Q1-rapportering till Prognos2, drar igång. Vilket brukar vara mellan mitten/slutet av april till mitten/slutet av maj. Då brukar det kunna gå att få 2v ledigt

1 gillning

Vet att vi har tidigare sökt ytterligare en inköpare men ser inte längre annonsen på hemsidan. Kan höra imorrn om tjänsten hunnit blivit tillsatt.

En av vår nuvarande inköpare tar semester lite sporadiskt istället för längre sommarsemester så mycket möjligt att de skulle tillåta ditt önskade upplägg

1 gillning

Precis, en traditionell heltidsanställning kommer med vissa begränsningar. Att arbeta på timme kan verkligen generera riktigt bra pengar, och det är ju en risk man kan vara mer benägen att ta om man har en god finansiell situation i grunden.

Kul att drivna egna passionsprojekt i egen regi, och jag håller med om att sitta hela dagarna framför skärmen inte alltid känns optimalt heller!

Jag skulle nog säga att detta absolut är ”slutmålet”, men jag känner hitintills att min ganska korta erfarenhet inom området begränsar mig.

Controller var faktiskt den ursprungliga planen, och min examen är just inom redovisning och finansiering. Just nu tycker jag inköp är utvecklande och framför omväxlande, men att göra ett vägbyte mot ekonomistyrning är absolut inte uteslutet, speciellt då det verkligen är något som möjliggör att driva eget och välja uppdrag när man väl har gedigen erfarenhet.

Wow! Det uppskattas verkligen, håller gärna kontakten vidare i PM :slight_smile: