Jobb där det är lätt att ta extra ledighet

Jag kör eget inom Industrin tjänsteroller, passar på vara ledig mellan uppdrag, ofta är uppdragen ca 6-12mån. Brukar ofta vara ledig 3-6mån efter varje uppdrag. Får en riktigt bra balans med det upplägget.

1 gillning

Det finns många jobb där takten slår av vissa perioder inom tex kommunal verksamhet. Jag arbetar inom kommunen och på sommaren samt runt jul och på de flesta loven tex när skolorna stänger blir det mycket lugnare på jobbet. En kommun har ju alltid saker som ska skötas. Men om man har en roll som får det lugnare på tex sommaren och runt jul finns det goda möjligheter för spontan ledighet på kort varsel.

Låter verkligen som den perfekta balansen, drömmen att kunna arbeta på sina egna villkor! Får jag vad du är utbildad inom och vilka erfarenheter du har (i grova drag) som möjliggör detta upplägget?

Har en YH utbildning samt en kandidat i ekonomi, ca 10år erfarenhet inom industrin. Kör som underkonsult åt de större kundfirmorna.

1 gillning

Välkommen till forumet @Northsea, en sak som jag inte kan minnas var jag har sett är någon som jobbade som inköpare på prestationsbaserad ersättning och i tidsbestämda uppdrag. Som att han gick in och sa “Jag hjälper er och optimerar era inköpsprocesser och hjälper er att sänka kostnaderna mot en ersättning att jag får X procent av besparingen”. Det gav väldigt bra ersättning i perioden som inte var kopplat direkt till arbetade timmar.

(PS. mitt eget svar är ju annars att köra eget, det ger ju möjligheten till att styra tiden själv (men brukar resultera i att man jobbar mer :roll_eyes:))

Hej Jan,

Tack, uppskattar podden - och vilken bra samlingsplats ni har fått till med fourmet :slight_smile:

Det låter ju verkligen som ett fantastiskt upplägg att förhandla sig till när man har lite erfarenhet i bagaget, jag är en stark förespråkare av att tänka utanför traditionell linjär timlön.
Inspirerande att höra om folk som vågar tänka utanför för boxen!

Ja, och om jag minns det rätt så körde eget ganska direkt efter avslutad utbildning? Finns det en vilja…
Så brukar det låta, men samtidigt är det nog mer motiverande att lägga ner all extra möda och slit för att faktiskt jobba på sitt eget projekt!

1 gillning