Yrken som är kompatibla med barista-FIRE?

Någon i forumet som kör någon typ av barista fire eller funderar på att göra det?
Skulle gärna vilja ha tips på yrken där det skulle funka :slight_smile:
Ha en fin dag!

2 gillningar

Om det kastas ett bredare nät än vad vi frälsta kallar barista-FI tror jag det går att söka sig fram till en hel del. Kanske med frasen ”yrken som passar för deltidsarbete” till exempel. Sökresultaten eller vad AI kan hjälpa till med lär ge mer resultat, uppslag och idéer om man tar det från den vinkeln.

Gör mitt bästa att inte låta som ”googla det bara” nu. Kärnan i frågan är ju ändå deltidsabete. Frilansar själv inom filmproduktion som FI-bisyssla.

Expert-konsult genom eget bolag borde vara en god kandidat. Du kan fakturera ett mindre antal timmar per vecka. Söka fler/färre uppdrag/timmar.

7 gillningar

Timanställd hos kriminalvården.

2 gillningar

Timanställd inom skogsröjning. Ganska låg tröskel in och oftast säsongsbetonat.

3 gillningar

Timvikarie inom vård- och omsorg, avlösare inom jordbruket, div vikariat inom skola.

3 gillningar

Jobb som barista? :innocent: (har också känt det rycka lite i jobb på deltidstid-nerven så följer tråden med intresse)

2 gillningar

Nu vet jag inte hur seriöst det är men jag har sett lite reklam för att jobba för Amazon. Vet inte riktigt vad det är men det går att göra på distans och ett par timmar i veckan. Antagligen ta hand om ordrar eller liknande.

börja plugga, och därmed lyfta csn är överst på min lista.

En annan idé är att ingå i vikarierande för förskola/skola. har hört att man, som helt okvalificerad, tjänar ca 140kr i timmen. Lyfter man då bara en 5000 i lön per månad (ca 35h jobb) betalar man typ 8.5% skatt på grund av grundavdraget osv.
Det är sägs att det alltid är brist på vikarier inom förskola.

Jag tänker att jag tillför mest värde och får bäst betalt per arbetad timme i den typ av roller som jag ägnat hela mitt arbetsliv till. “Baristamodellen” innebär då att jag tar konsultuppdrag antingen på deltid eller väljer att i perioder inte ha uppdrag.

Vad gillar du att lösa för problem? Börja fundera i de banorna så får du vägledning.

Jag har själv lekt med tanken. Vad skulle jag jobba med om jag inte behövde jobba heltid. Vad skulle ge värde? Vad är lätt att jobba per timme.

Jag kan tänka mig att jobba på fritids eller äldreboende är väldigt givande ett par timmar i veckan. Men som med allt, utgå från dig själv. :star2: