Säg att man är nära FIRE rent ekonomiskt, men för att säga upp sig från heltidsjobbet behöver man dryga ut sin inkomst för att kunna fortsätta leva på samma sätt. Deltidsanställningar kan vara svåra att hitta, utbudet är litet.
Det skulle vara roligare att bygga något litet själv, där man kan jobba efter dagsform och ekonomiska förutsättningar. Ett år som gett mycket avkastning kanske man jobbar lite mindre och vice versa.
För min del skulle jag behöva kanske 5000-10000kr/mån netto för att göra detta. Företaget kan alltså ha låga ambitioner, eller åtminstone gå att köra i liten skala. Jag har kunskaper inom utveckling (främst appar) men lär mig gärna något nytt om det behövs. Det kan vara fritidsintressen som utvecklas till att kunna ta betalt för.
Om vi brainstormar lite idéer så kanske det kan hjälpa alla som tänker i samma banor. Här är några blandade exempel:
Lansera enkla appar som löser ett tydligt problem och ta betalt en liten summa.
Vikarie i skolan funkar nog för de flesta. Vill man inte ha ansvar för klassen kan man jobba som resurs eller kanske på fritids. (Man har förstås fortfarande ansvar men jobbar kanske inte själv på samma sätt.)
Spännande, jag vet väldigt lite om skolvärlden. Vad gör man som resurs? Och kan man få dessa jobb utan tidigare erfarenhet? Nu är det ju inte riktigt egenföretagande, men ändå ett alternativ.
Bli medicinsk försökskanin (t.ex. karolinska trial alliance). Skulle inte säga att det är värt det när man är i princip FIRE dock
Annars beror det väl mycket på vilken kompetens man har. Är man nästan-FIRE har man kanske någon typ av specialkompetens som gör att man bygga ett företag kring ens kompetens där man kan jobba kortare timmar, men är nog svårare för kontorsnissar än hantverkare/elektriker/vvs-typer
Resurs kan vara väldigt mycket olika. Ibland är det “bara” att vara en extra vuxen i klassrummet utan annat egentligt ansvar än att vara en positiv förebild. Kan också vara mycket mera komplicerat än så men då flyttas oftast ordinarie personal till den mer komplicerade tjänsten så att vikarien får något lättare.
Kraven brukar vara utdrag ur polisregistret, genomgått gymnasiet + någon dag kurs för att lära sig arbetsgivarens datasystem men det är säkert olika på olika ställen.
Erfarenhet brukar inte vara ett krav, bristen är för stor. Om fyradagars vecka införs kommer bristen att bli ännu större.
Vad är din totala FIRE-siffra? Om vi utgår ifrån att du behöver 10k netto mer i månaden så kräver det att din portfölj är 4 mkr större (4% swr minus 1% skatt). Beroende på storleken av din nuvarande portfölj och inkomst kanske det lättaste är att jobba stenhårt ett par år till och sen vara helt klar?
Det kan bli så att jag fortsätter jobba 10 år till. Men jag vill vara beredd och ha möjligheten att bli FIRE om det dyker upp en bra möjlighet (t.ex. att AI tar över mitt jobb). Just nu har jag troligtvis de högsta utgifterna som jag kommer ha i mitt liv. Därför började jag tänka på alternativa vägar för att dels klara utgifterna och dels få lite guldkant på vardagen.
För att ge lite grova siffror så ligger familjens utgifter på ca 900k/år och likvida tillgångar (fonder) ca 15M.
Jag jobbar som röstmottagare (mer för känslan av att bidra till demokratin än för pengarna), men det går att göra både under förtidsröstningen men även under röstdagen. Jag kommer att jobba under valdagen och det är många timmar (typ 7:30-2:30) och ger 3 800 kronor. Svinmånga timmar men helt ok om man inte har inte har något annat som väntar.