Extrajobb? FIRE ganska tidigt

Tja! Jag är 20 år och har som mål att pensionera mig så tidigt som möjligt, tänker runt 35 (+/-2 år). För tillfället jobbar jag heltid och får ut cirka 36k i månaden efter skatt, men till sommaren räknar jag med att kunna öka den siffran till 50k. Jag bor hemma just nu och har inga större utgifter, vilket gör att jag kan spara 80 % av lönen i indexfonder.

Min plan är att köpa en bostad inom tre år och flytta hemifrån. Det kommer naturligtvis att öka mina kostnader, men jag tänker bo litet och räknar med att kunna spara cirka 15k mindre i månaden efter flytten.

Jag jobbar treskift (morgon, kväll och natt), vilket ger mig rätt mycket ledig tid när jag inte är på jobbet. Därför funderar jag på att skaffa ett extrajobb. Jag har kikat på alternativ som Foodora eller liknande eftersom jag då kan jobba mina egna timmar, men det skulle kräva en investering i en bil. Jag har redan körkort, men det känns som att jag skulle behöva jobba en hel del för att ens tjäna in bilens kostnad, och då har jag inte ens räknat med värdeminskning, skatter eller försäkringar.

Ett annat alternativ jag övervägt är “TipTapp”, men där verkar det finnas en gräns på att man bara får tjäna upp till 100k om året. Ännu svårare då att få det att gå ihop med bilens kostnader.

Har ni några bra idéer på extrajobb där man kan välja sina egna arbetstider? Alternativt andra generella spar- eller investeringstips? Jobbar gärna väldigt mycket nu som ung och låter det växa när jag blir äldre.

Allt uppskattas!

Hej och välkommen till forumet,

Spännande med ett så tydligt fokus mot FIRE vid så pass ung ålder. Ett råd är att vidareutbilda dig, för att på så sätt kunna öka din inkomst utan något extrajobb. Att skaffa sambo eller inneboende när du köpt din egen bostad kan vara ett sätt att istället minska dina kostnader. Jag är tveksam till om du kommer orka med ett extrajobb en längre tid. Kanske bättre att ägna dig åt dina vänner och fritidsintresse utanför ordinarie arbetstid.

Råder dig att läsa boken “Die With Zero” och bekanta dig med begreppet “tidsfönster”. Detta för att hitta en balans i ditt sparande. Kör man på för hårt mot FIRE finns det en risk att man vaskar sina unga år som aldrig kommer igen. Tids- och möjlighetsfönster i livet | Vad är möjligt nu som inte kommer vara möjligt senare?

5 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Du verkar ytterst målmedveten och fokuserad på detta. Får man fråga varför? Inte för att det är något ont med hög sparkvot, men vad ska du göra vid 35? Det behöver du oavsett veta. Sagt i all välmening.

Tänk på att boende ändå driver en del kostnader och förr eller senare “händer livet”, som man säger. Det kan göra att sparkvoten både ökar och minskar, så ta det med en nypa salt, trots planerna.

Kolla bara med din arbetsgivare så att det är okej att du får jobba extra. Det är inte självklart. Foodora bör du tänka bort. TipTapp föreställer jag mig kan kräva en del tunga lyft och att man är två. Även här krävs ju bil som rymmer lite grejer och då driver kostnader. Du tjänar nog mer utan bil.

Kolla på vikariepass i lokala matbutiken och liknande. Får du in en fot i dörren kan det ge en del om du kan ställa upp med kort varsel.

Här på forumet finns en hel sektion om just FIRE, så där finns mer om den biten. Annars är det gamla tipset att investera kontinuerligt och klokt det bästa. Du har tiden på din sida. Men skynda långsamt, säger jag ändå. Livet ska hinna levas också. Jobba inte bort din ungdom.

4 gillningar

Jag skulle vidareutbilda mig. Att slita med skiftjobb, dubbelpass, nattpass osv kommer du inte orka med så länge. Och nu vill du hitta ännu mer jobb vid sidan av, woah. Även om du skulle orka - det finns ett bättre sätt, ett skönare liv. Satsa först på att få ett mer balanserat arbetsliv och skaffa något eget boende med en egen ekonomi - utan snålskjuts från föräldrar. Det är lätt att som ung räkna ut att man kan gå FIRE vid 35 genom att jobba arslet av sig och ha en sparkvot på 400 %, sen kommer du upptäcka när du blir vuxen på riktigt att kostnaderna kommer ikapp. Du kommer att få andra värderingar av vad som är viktigt etc etc. Större boende, barn, bil, resor, hälsosam och njutbar mat…

Grymt att du kan spara så mycket som du gör nu, men räkna inte med att dina nuvarande förutsättningar består. Jag skulle försöka hitta mer balans och ett mer välbetalt jobb snarare än att sälja mina timmar och min lediga tid med side hustles och extraskift.

Edit: Välkommen till forumet :heart_eyes:

5 gillningar

Tack!

Har faktiskt tänkt på att ta några år och vidareutbilda mig men är ännu osäker på vad jag skulle vilja studera till i nuläget. Pluggade en termin direkt efter studenten men det kändes inte helt rätt då.

Tack för boktipset! Ska ta och kolla till den.

1 gillning

Du verkar ytterst målmedveten och fokuserad på detta. Får man fråga varför? Inte för att det är något ont med hög sparkvot, men vad ska du göra vid 35? Det behöver du oavsett veta. Sagt i all välmening.

Har ingen anledning att gå i pension vid just 35 men jag tycker om att leva rätt så minimalistiskt och det är väl runt den tiden jag skulle vilja skaffa barn. Vill kunna ge dem de bästa förutsättningarna. Förstår att de säkert kommer att tröttna på mig efter 12ish år, kanske kan bli en bartender eller något och jobba deltid då? haha.

Kolla bara med din arbetsgivare så att det är okej att du får jobba extra. Det är inte självklart. Foodora bör du tänka bort. TipTapp föreställer jag mig kan kräva en del tunga lyft och att man är två. Även här krävs ju bil som rymmer lite grejer och då driver kostnader. Du tjänar nog mer utan bil.

Har kollat med de och det är lugnt så länge det inte stör arbetet på något sätt. Jag älskar idén med att kika på matbutiker, ska göra det snarast. Tack! och tack för välkommnandet!

1 gillning

Låter som den resan jag själv gjorde minus att jag ej vill ha barn :wink:

2 gillningar

Härligt! Hur gick det för dig?

…och vi stackars föräldrar fick harva på i 15 år till. :rofl:

2 gillningar

Jo det gick bra var inge problem alls att fortsätta ha en hög sparkvot även när jag flytta utan att känna att jag lever “fattigt” utifrån skulle nog många tycka att jag lever snålt/knapert men jag tycker jag har allt jag behöver men så har jag alltid haft en dragning till minimalism och att leva “fritt”.

Även om jag skulle vinna 100 miljoner så skulle jag ej vilja ha en stor villa eller liknande jag gillar ett enkelt liv med få prylar.

4 gillningar

Kul att du är ambitiös. Det kommer man långt på.

Om målet är att ha så mycket pengar som möjligt om 15 år så är det inte säkert att det görs genom att tjäna så mycket som möjligt nu. Det kanske uppnås genom att ha så hög lön som möjligt om 7 år.

Du kan som folk säger läsa vidare till något. Sätt dig och brainstorma välbetalda jobb och fråga dig om du skulle vilja jobba som det.

En annan möjlighet är att växa i branchen du är. Försöka göra saker på friditen som gör din arbetstid mer värd. Du kan läsa på om sådant som gör dig lämplig till befordran. Eller som tillsammans med nuvarande erfarenheter ger bra möjlighet att söka bättre betalda tjänster.
Tex kan du ta distanskurser som du kör när du är ledig. Eller lära dig använda något dataprogram som är en merit att kunna.

Ett annat tips är att starta en verksamhet där kunder lämnar något till dig som du gör något med och sen lämnar tillbaks efter en viss tid. Då spelar det ingen roll när under denna tiden du gör jobbet. Tex slipa knivar, reparera datorer, rekonda bilar eller nåt annat du är bra på.

Sen finns såklart också mörjligheten att brainstorma vad som vore det absolut roligaste jobbet du kan komma på. Och så ta dagliga steg för att närma sig det. För om det är ditt drömjobb kanske du inte ens vill gå FIRE och behöver inte jaga så mycket pengar.

Det kanske slutar med att du leder privata fisketurer i karibien, ett dykcenter på borneo, driver ett eget företag med onlineutbildningar eller nåt helt annat.

1 gillning

Hej. Välkommen in i forumet. Jag instämmer med övriga inspel här ovan om utbildning och att inte arbeta mer än heltid. Mitt tillägg är att du om möjligt kan bo hemma i mer än tre år till? Jag lämnade föräldrarhemmet när jag var typ 27, det var jobbigt sista året men enonomiskt fördelaktigt. Kör hårt men bränn inte ut dig.

1 gillning

Skulle tvärtemot rekommendera dig att inte plugga. Särskilt inte någon längre utbildning.
Tänk 3 år med plugg och låga inkomster sen ytterligare 2-5 år innan du fått upp lönen ordentligt.
Smartare är då att knega på nu i ung ålder, kan du landa 50k efter skatt som 20/21-åring så är det fantastiskt (även 36 tkr är riktigt riktigt bra). Några sådana år med hög sparkvot så kommer du sitta i en riktigt bra sits.

Sen är mitt råd likt ovan att inte göra jobbet till hela livet utan utforska vad du verkligen trivs med att göra. Gör man sedan det intresset till sitt jobb tror jag att livskvaliteten höjs.
Skulle det faktiskt vara nuvarande jobb så är det bara att säga grattis. Jag känner flera som älskar att köra sin maskin och väljer att göra det efter pensionsåldern också :slightly_smiling_face:

Jag har utbildat mig till det jag hela livet haft som intresse och vet sedan en tid tillbaka vad jag trivs med att göra på jobbet.
Skulle värdera en helt perfekt tjänst mer än pengarna.

3 gillningar

Jobbar du i en bransch där det finns konsulter eller frilansare? Eftersom du vill fast-tracka FIRE-resan är det en möjlighet till ökade inkomster. Det kan vara bättre att lägga energin där i så fall än några hundringar från Tipptapp.

3 gillningar