Hej vänner! Jag vill gärna höra era funderingar, ni som har varit genom ett helt arbetsliv och kanske nyligen gått i pension, eller har allmän arbetserfarenhet och vill dela med sig.
Jag står i ett nytt skede i livet, jag har träffat den person jag vill leva med för resten av livet och tankar på familj och därmed en bättre ekonomi lyfts. Hittills har jag jobbat inom serviceyrken och sedan rest för mina pengar, nu är jag 30 år och inser att jag inte planerat något vidare för mig själv. Jag har en utbildning till florist och inom konst. Jag läste en utbildning till redovisningsekonom men hoppade av med ett halvår kvar utan möjlighet att slutföra den nu då det är några år sedan. Jag kan komplettera på egen hand men får ingen certifiering då.
Min fråga handlar om livsval, hittills har jag levt billigt och arbetat mindre, ägnat mer tid åt kreativitet och resor. Att välja att gå in i en karriär och arbeta på kontor känns som ett bakslag när man är av den estetiska sorten. Rekommenderar ni att leva billigare och satsa på det man brinner för (kreativa sysslor) eller arbeta som redovisningsekonom för att bygga ett kapital? Och då gå miste om tid till det man älskar. Materiella ting är inte högst upp på min lista, men jag inser såklart värdet av en buffert och pension. Jag månadssparar 1000 kr/ månad via Lysa. Hur tänker ni såhär i efterhand, vad värderar ni mest? Eller finns det en lösning som är bättre än dessa som jag inte ser? Ge gärna ärlig feedback, jag ser fram emot den!
Tack
Du är fortfarande ung. Bara att du ställer dessa frågor tycker jag är väldigt smart, det kommer gå bra Det är viktigt att fundera på om du vill jobba för att leva eller leva för att jobba. Var beredd på att prioriteter och mål även kan ändras under resans gång. Oftast vet man kanske inte, då är det ju bäst att prova och ha en plan B.
Saker som har hjälpt för mig väldigt mycket är att tänka långsiktigt och att arbeta in rutiner för att investera på lång sikt i eget human kapital, i börsen, i relationer och även hälsan. Det är en rätt lång resa och det ska helst va kul hela vägen Långsiktigt tänkande kan öppna fler dörrar i framtiden när man vill ändra på något.
Jag tror man måste värdera hur viktigt det är att faktiskt få jobba med sin “hobby” eller intresse. Däri ligger ju även en självrannsakan kring hur stor sannolikhet det är att livet blir drägligt om man går all in på en dröm att bli fotbollsproffs, konstnär eller världsberömd florist.
Jag var och är väldigt estetiskt lagd, som barn ville jag bli arkitekt eller designer av något slag. Sen insåg jag att även om jag har viss fallenhet för området, så är min talang ganska medelmåttig. Jag spelar även gitarr och målar i akryl, gillar at snickra och arbeta med händerna. Men inte tillräckligt för att göra det på heltid och skapa en karriär kring detta.
Som tur är fungerade båda mina hjärnhalvor rätt bra, så jag är även bra på matte och annat som krävs för att vara en mönsterstudent inom vilket ämne som helst.
Så i grunden fick jag välja mellan att bli något estetiskt, myspysjobba och troligen frilansa och delvis livnära mig på bidrag - eller att ta mig i kragen som en vuxen och läsa något matnyttigt.
Jag är nu civilingenjör och passade på att ta en dubbelexamen som civ ek samtidigt när jag ändå höll på. Det var absolut noll estetik i detta, men jag har haft bra jobb och löneutveckling ända sedan start.
Nu tjänar jag norr om 100 000/mån vilket möjliggör ett stort sparande. Jag kommer troligen att sluta jobba som anställd innan 50-strecket.
På fritiden målar och snickrar jag, och har insett att det är kul just för att det är på min fritid och inte en inkomstbringande tvångsaktivitet.
Hej!
Jag har några år tills jag går i pension, är 49 år nu men skriver ändå då jag har jobbat mycket genom livet.
Jag tror det är viktigt att hitta rätt balans i livet för just dig/er och är nog svårt att svara på för någon annan.
Om jag vore dig och hade hittat nåt jag brinner och kan leva på det så hade jag fortsatt med det. Pengar är inte allt men det underlättar mycket (har jag hört )
Jag har sparat i fonder sedan jag var 20 år och upptäckte börsen på allvar och gick all in för ca 2 år sedan men kände för ca ett halvår sedan att jag investerade ”för mycket” i mitt tycke, blev för dålig balans i ekonomin/livet, jag vill kunna resa och uppleva saker nu och framåt istället för att enbart kunna göra det efter pensionen, då man aldrig vet om man blir pensionär?
Jag vet inte om du fick ett svar eller om du blev klokare, men lite om hur jag resonerar.
Hej! Mycket bra svar du fått redan i tråden. Själv är jag lika gammal med dig men har tänkt mycket i dina tankar genom åren. Dock är jag inte ett dugg estetiskt lagd, men jag vill istället ha friheten att göra vad jag vill. T.ex. ta ett “dåligt” betalt jobb som jag tycker om väldigt mycket, kanske i välgörenhetsorganisation eller något inom egenföretagande med någon slags hobby. Om man känner att jobbet inte är tillräckligt givande.
Det som hjälpt mig dock ganska mycket är denna kalkylatorn, som räknar ut hur mycket du behöver jobba/tjäna in för att sedan inte behöva spara något mer. Med andra ord, när du kan hålla på med något som du älskar som man går ±0 på efter utgifter.
Att notera dock är att du kanske inte behöver gå all in på ett jobb du inte älskar, utan kanske kan spara tillräckligt på den passion du har. Om inte så kan man kanske bara ha ett redovisningsjobb på sidan av, eller halvtid. Vad som passar bäst är upp till dig, men dessa kan räknas på med kalkylatorn.