Tips för att hålla sparandet levande över tid?

Mina syskon som är lite äldre har kanske gjort 2m vinst på bostäderna fram till hus, just nu är inte marknaden vad den var för 10 år sen men finns ju ett gäng anledningarna till varför bostadsmarknaden i centrala delarna av storstäderna är undervärderade i sverige. Vi börjar ju se peak priserna igen och det rör sig uppåt.

Skulle man bestämma sig att fria idag och gifta sig om 2 år och sen bli gravid på det har man verkligen satt sig i skiten rent ekonomiskt känns det som. Man kommer alltid bo sämre än man vill osv. Min slutsats är att man behöver lösa pengarna till boendet man e bekväm med för första barnet iaf innan man gifter sig

1 gillning

Din frågeställning är ju väldigt intressant. Så som jag uppfattar din fråga så är det inte att själva sparandet i sig är ett problem, utan att sedan behöva gå in och ta från det sparandet och därmed plocka ut pengar från börsen. Stämmer det?

För med det så blir frågan lite bredare tycker jag. Ni verkar ju inte ha problem med att lägga undan pengar.
Frågeställningen kanske är mer inne på, vad är egentligen ett sparande? Rent krasst syftar väl alla former av sparande till att slutligen konsumeras på ett eller annat sätt. Oavsett om det är bostad, bröllop, bil etc. etc.
Även det långsiktiga sparandet man gör i fonder/aktier skall man väl någon gång i framtiden använda sig av tänker jag.

Det du/ni behöver kanske är en tydligare struktur och uppdelning av ert sparande. Att göra tydliga avgränsningar på vad som skall gå vart. Annars finns kanske “risken” att man använder mer medel än tänkt om allt ligger i en hög.
Blir en liten skillnad om man t.ex. har 500.000 kr öronmärkt för bostad och 200.000 kr öronmärkt för bil kontra att ha 700.000 kr i en hög - ser en risk att man då istället börjar titta på lite dyrare boende och använda dessa 700.000 kr helt & hållet till boendet.

Lycka till!

Mvh,

Det långsiktiga sparandet har helt enkelt inte varit en prioritet då? Inget fel med det, men det låter som att du ser detta som ett misslyckande.

Jag hade delat upp mitt månadssparande i två delar, där en del går in på ett separat ISK som är långsiktig och inte får röras på säg 10-20 år. När ni sen köper villa (eller annat) så får priset vara begränsat till den del av sparandet som inte är ”låst”.

1 gillning

Jag tror att det kan vara bra att släppa tanken på att planera livet i detalj.

När man väl får barn dyker nya behov och prioriteringar upp som man inte kunde se innan. Det är svårt att veta vad som ska bli perfekt på förhand. Vad som är perfekt kan också ändras över tid.

Förutom barn kan det dyka upp sjukdom eller annat oväntat som förändrar livet.

Det ger sig. Det går jättebra att flytta med barn om man behöver.

Lycka till med allt!

3 gillningar

Stort tack för bra svar! Ja exakt, känns som att vi kan fastna i en fälla att bara spara till nästa boende och hamna utanför börsen. Vi pratar om det hemma en del just nu!

Jag tänker att det du gjort hittills är just att spara ( inte spendera) ett tag för att kunna spendera samma pengar senare. Det är inte samma sak som att investera (Köpa tillgångar) som genererar en inkomst. Sedan spenderar man inkomsten istället för pengarna man satt in.

Att investera behöver inte ha ett slutmål för vad inkomsten ska användas till. Den ger bara fler möjligheter i framtiden. Målet för den kan bara va att ha en växande pengamaskin som kan finansiera ökade kostnader för vad ni vill.

Klart man vill ha en stabil ekonomi innan man skaffar barn. Bra jobb så att man får vettig föräldrapenning och har något man inte våndas över att gå tillbaks till. Eller kanske rent av något meningsfullt att fly till när man behöver paus från barnkaoset. Barnåren blir säkert mycket lättare ekonomiskt om man komit en bit i karriären innan. Det är nog få som satsade på karriären mellan 20 och 30 som ångrar det.

Men jag tror man ska skaffa barn när andan faller på. Inte vänta på att ekonomin är i nåt ultimat läge, för det kan dröja längre än man tror. Energin som behövs för att dra in en förmögenhet behövs till att dra runt en familj också. Och många med betydligt sämre inkomster får ihop ekonomin med massvis av barn. Man får bara va beredd på att prioritera annorlunda de åren. Det är också få som ångrar att de prioriterat barnen i något decennie.

2 gillningar

Absolut, och därför väntar vi med barn och giftermål nåt år till. Vi är 30 och 29. Tänker att vi ska köpa nästa boende nästa år och kommer behöva gå in med drygt 30-40% egna pengar (pga våra löner just nu) och ja det är ju miljoner det rör sig om. Har själv inte gjort en krona på bostadsmarknaden då vi köpte 2021. Skulle varit född 5-10 år tidigare :))

Det är här som Lysa återigen kommer in i bilden för mig. Förutom enkelheten med att äga hela höstackan, ombalanseringar, lätt att göra rätt osv. Så kan man även ha flera ISK på Lysa som man kan namnge själv. Jag har fem olika konton med olika tidshorisonter och aktieandel:

  1. Buffert 60/40
  2. Bostad ( kommande köp av fritidshus)
  3. Pension
  4. Studier (Vill ge mig möjligheten att läsa en master)
  5. Barnspar (Delar kontot med min sambo)

Sparande är ju bara uppskjuten konsumtion tänker jag. Man sparar ju för att “konsumera” något. Må det vara en bil eller ett boende. Ett sparande utan mål fyller ju ingen funktion, om man inte sparar för generational wealth.

Men om man måste vara så fokuserad på sparande, så antar jag att den där generation wealthen kommer att vara ganska begränsad nominellt (såklart jfrt med stora spelare i spelet). Och om den är begränsad utan förhållningsregler så kommer din avkomma konsumera pengarna istället. Det är bara att välja vilket gift man vill ta.

1 gillning

Det låter som en missvisande förenkling i mina öron. Att äta 3% av en marshmallow varje år över 50 år är ju inte bara en uppskjuten variant av att äta 100% av en marshmallow idag.

För mig är det att anpassa målen efter behoven. Är inte heller superstrikt, vill jag ta en månad att slösa lite mer så gör jag det. Dock alltid med ett öga på de långsiktiga målen.

1 gillning

Tycker det känns främmande att se boende som “konsumption”, vill nog se de som en investering med potential att ge avkastning.

Vi lägger i snitt nånstans 6-7000/mån var på resor, det är konsumption :joy:

Vi har inga problem att lägga undan hyfsat mycket varje månad men vi behöver väl hitta det långsiktiga i det. Just nu lägger jag undan lite mer än 20% av nettolönen i aktier/fonder. Har ni hållt er till en procentsats eller hur har ni gjort?

Prioritera lite, livet handlar om uppoffringar. T.ex. inte lika fancy bröllop, inte bo centralt/superstort. Ska ni skaffa barn kanske ett barnvänligt område där barnen är trygga ute är trevligare än att bo centralt (vet ju dock inte var ni bor, förhoppningsvis en småstad).
Och dela upp sparandet kort/långsiktigt. Kanske finns det sätt att öka sparkvoten också? Resa och handla mat mm kan man ju fortfarande göra, men kanske mer budgetalternativ.

1 gillning

Gör det tråkigt. Automatisera månadssparande. Sluta gå in och titta på hur ditt sparande eller börsen går hela tiden.

När du betraktar ditt sparande på samma sätt som du betraktar tandborstning, slipper du känna att du behöver hitta motivation för att hålla på. Ekonomisk trygghet och hela tänder är bra.

Jag har en bestämd summa som då också oftast blir procentsatsen. Tjänar jag mer eller mindre aktuell månad justeras den. Har en minimisumma som jag inte får gå under.

Det är nog svårare för de/er med väldigt goda inkomster att prioritera en sak och inte allt på en gång. Resor för 7000 kr per månad ingår exempelvis inte i min kalkyl. Jag trivs att jobba och spara lite mer i cykler.

Boende kan man ju se som både investering och konsumtion samtidigt :wink: Utfallet vid sälj är det som avgör (i strikt enkelspårig ekonomisk mening).