Ny på forumet och har läst en hel del intressanta trådar.
Inser att de råd jag fått från min bank angående placeringar kanske mer är utifrån vilka fonder de vill jag ska placera i.
Placerade en summa för ca 3 år sedan på ett ISK-konto i 3 olika fonder.
Handelsbanken Multi Asset 120 (1,6% avgift och ökat med 42%)
Handelsbanken Multi Asset 75 (1,45% avgift och ökat med 25%)
Handelsbanken Pension 80 Aktiv (1,25 avgift och ökat med 37%)
Har för ett år sedan kompletterat med Handelsbanken Global Digital (1,5% avgift och ökat med 39%)
Fonderna har ju gått uppåt mellan 25-42% så det har iaf blivit en ökning men bör jag tänka om eftersom det är så höga avgifter?
Jag månadssparar i alla fyra fonderna men känns nästan som att månadssparandet äts upp av avgifterna…
Tanken är att det är ett långsiktigt sparande på ca 20 år.
Är som sagt inte så insatt i det hela än men tanken är att jag ska ta tag i det nu.
Dessa fonder har betydligt lägre avgifter (0.4% och 0.3%), täcker hela världen, med viss faktor-tilt mot värde och småbolag. Dom här Dimensional-fonderna är svåra att få tag på i Sverige, men Handelsbanken har dom. Det finns flera gamla trådar i detta forum om dessa fonder om du vill läsa mer detaljer.
Det var verkligen fruktansvärda avgifter du hade. Sikta på avgifter på ca 0,2% eller lägre. Det absolut högsta du bör acceptera är 0,4%.
Om du vill ha en mix mellan aktier och räntor som Handelsbanken har satt upp åt dig kan du byta till en mycket billigare fondrobot istället.
T.ex. Lysa tar 0,4% för samma typ av funktion som de där blandfonderna.
Det spelar ingen som helst roll vad fonderna har gjort i avkastning fram till nu i valet vad du ska ha framöver. Totalt irrelevant siffra.
Det gäller generellt alla enkilda investeringar såsom enskilda aktier eller enskilda fonder oavsett tidsperiod bakåt. Varken per år eller sen ett köp. Oavsett vad en banksäljare påstår när de försöker sälja på dig en fond med hög avgift. Banken tjänar sina pengar på avgiften.
Jag hjälpte en släkting nyligen som ville skaffa ISK på Handelsbanken och då blev det
70% Handelsbanken Developed Markets
30% Handelsbanken Sverige 100
Båda är indexfonder med 0,20 % avgift.