Vi har nyligen fått upp solceller på huset och jag skulle vilja göra en ekonomisk uppföljning genom att exportera ut följande till Excel, som timdata:
Producerad el (har inte hittat hur jag får ut denna data?!)
Såld el (kan laddas ner från nätägare)
Inköpt el (kan laddas ner från nätägare)
Spotpris (kan fås från mitt jobb)
Sen kan jag lägga till ytterligare data som inte varierar per timme såsom nätersättning, elcertifikat, påslag, nätavgift, skatt, moms.
Som ni ser ovan så har jag all data per timme utom just elproduktionen från solcellerna. Min växelriktare är av märket Sungrow och har en app som heter iSolarCloud. Men jag lyckas bara exportera dygnsdata (om jag inte väljer att exportera en dag i taget, då kan man välja 60 min-intervall).
Tänkte höra om någon vet hur jag kan få tag i timdatan? Finns det någon app som jag kan koppla till min växelriktare (har inte sett Sungrow på listan i t.ex. Tibbers app)? Eller kan en P1 Pulse-mätare i min elmätares HAN/P1-port se den totala produktionen?
Aha, tack för tipset! @Tjoohoo
Kan den mätaren se den totala produktionen från solcellerna eller bara överskottet som säljs ut och registreras av elmätaren?
Och går det att exportera timdata till Excel från mätaren?
Det går att se både produktion och det som säljs. Samt också vad man köper från nätet. Jag tror inte man kan exportera till Excel direkt från mätaren, utan det blir JSON-filer som man behöver hantera. Du hittar mer information här: GitHub - remne/p1ib: P1 Interface Bridge
Jag, personligen, skulle dock rekommendera att man kör Home Assistant. Det kräver dock att man är intresserad, kör en server och inte är främmande för att ställa in saker. Dock får man extrem kontroll över sitt hem om man har mer smart elektronik. Jag förstår dock om inte alla har detta intresse.