Om man hyr ut ett hus man har solceller på, hur debiterar man elförbrukningen?
Om man sätter solceller på ett sommarhus som inte har så stor elförbrukning, så kan det tänkas att elproduktionen kommer att överstiga elkonsumtionen. Vad blir det för ekonomiska saker att tänka på kring det?
Du bestämmer själv hur debiteringen ska ske. Jag skulle själv sannolikt göra en preliminärdebitering och sedan stämma av i efterhand.
Den el som normalt är intressant är den som går till egen konsumtion. Det är den som ger de reella besparingarna. Det överskott som man säljer är mer av en bonus. Nu kan det kortsiktigt se annorlunda ut men det går inte att förvänta sig nuvarande elpriser ska bestå över tid. Tvärtom är det sannolikt att den nuvarande situationen kommer att leda till åtgärder som tar ner elpriset.
Man kan komma överens om en fast kostnad på el vid uthyrning. Då kommer hyresgästerna betala dig samma varje månad. (eller kanske mer vintermånaderna) Inte en perfekt lösning men en enkel lösning som har sina nackdelar.
Svar på fråga 1: Vi har en separat el-central till uthyrningsdelen med en Shelly-3EM wifi-uppkopplad elmätare. Denna elcentral ligger då under våran huvudmätare. Den är inte debiteringsgodkänd. Däremot är den lika noggrann. På våran faktura specificeras snittpris på såld respektive köpt kWh. Jag tar ett genomsnitt mellan köp och säljpris då jag inte vet om elen till uthyrningsdelen är köpt utifrån eller egenproducerad via solceller. Jag tycker det är en rättvis fördelning.