Ska jag ligga kvar med elavtal Vintertrygg 2.50/kwh

Hej,
Måste denna vecka bestämma om jag ska ligga kvar med elavtal kallat vintertrygg som den 1/10-31/3 med automatik övergår i fast avtal. Jag bor i elområde 3.
Årets vintetryggpris är 2,50:-/kwh vilket kan vara rätt skapligt, dock är jag rätt säker på att priserna kommer att dippa något under oktober-november som normalt är rätt blåsiga månader och måttligt kalla.

Till saken hör att det lokala elbolaget under oktober tillkännager vilka som fått tilldelning i den nybyggda lokala solcellsparken som garanterar en viss andel el för 60öre kwh under 10års tid, jag har tecknat mig för 15000kwh/år…
För att kunna nyttja eventuell tilldelning måste jag ha avtalet hos den lokala leverantören.
Har ingen aning om jag kommer att få tilldelning eller inte därav mitt velande.

Ska jag gambla och säga upp mitt nuvarande avtal eller ska jag ligga kvar och fokusera på sätta upp egna solceller till våren istället?

Vad händer om du får tilldelning, är det tvingande? Eller måste du släppa det?

Du får inte mycket solel från parken på vintern. Så troligen får du köpa till rörligt eller tom spotpris då för den lokala leverantören kommer behöva göra något.

Vad blir ditt medelpris om du får billig solel en del av året och svindyr el resten av året?

Det är vad jag tror, du måste se hur avtalet ser ut hos din lokala leverantör.

Vad kostar elen när solen inte skiner?

2,5 kr/kWh om det är ink allt är ett bra pris i SE3 kommande halvår.

1 gillning

Solandelarna är snarare att se som ett fast 10-årsavtal där man pyntar av hel summan för 10-årsperioden på en gång. Uttaget kan göras jämnt över året och har inte helt att göra med när solen skiner. Tror bolaget ser det som ett sätt att finansiera sina solparker och efter 10år har de gratis el.
Jag kan närsomhelst under 10-årsperioden sälja tillbaka andelarna för samma pris minus den tid som avtalet löpt.
Nej tilldelning är inte tvingande och jag vet inte om jag teckna det med förbehållet att inte start förrän i vår.
De kommer att tillämpa först till kvarn principen så den som skickat in sin ansökan först får första tjing så gissningsvis kommer några att backa ur vilket också gör att processen tar tid misstänker jag.

Priset är exkl nätavgift men annars inkl allt…
Planerar även att skaffa solceller så egentligen kanske det är det jag ska lägga mest fokus på.

Ok, så jag förstår det får du 15000 kWh el för 60 öre/kWh oavsett när du förbrukar energin. Och om du tar ut din andel vintertid?
Varifrån får bolaget elen när solen inte skiner? Och vad betalar bolaget för den elen? Eller hur mycket förlorar man på att inte sälja elen för helt andra priser?

Detta är ett klassiskt exempel på företag som säljer fastprisavtal men måste täcka upp på spotmarknaden och går i konken.

Företaget kommer överleva så länge det har riskkapital.

2 gillningar

Nope det är ett stabilt extremt lönsamt kommunägt energibolag som dessutom är nätägare i vår kommun. De kommer inte konka. De har viss annan egen elproduktion också och detta är inte den första solcellsparken de sätter upp med liknande upplägg. Priset 60öre kanske blir något högre nu än vad sagt tidigare vad vet jag, den parken de byggde förra året låg på 55öre.
Du kan inte ta ut all el på en gång, uttaget ska fördelas över året, lite luddigt dock hur fördelningen kan göras.

1 gillning

Jo, men det kan ju inte fungera att sälja el för 60 öre och tjäna kanske 10-20 öre per kWh på sommaren och sedan under vintern sälja el för 60 öre men behöva köpa in elen för betydligt högre kostnad. Även om man har egen produktion går det inte med nuvarande elprisr.

Eller det går ett tag.

Eller missar jag något i detta?

Jag förstår inte.

1 gillning

Det går väl utmärkt om man har ett litet mikrogrid med elöverföring i ett begränsat geografiskt område? De har byggt ett sådant i min stadsdel t.ex, där alla hus med solpaneler på taket kan distribuera elen fritt inom området, eller spara den i batterier för senare överföring till där det behövs.

Hur gör ni på vintern?

Förstår inte frågan. Då skiner väl solen också? Dessutom har vi ju fortfarande tillgång till det stora nätet som alla andra. Det är just mikro-grids som byggs runtom i världen för att säkerställa ström till hushåll och mindre samhällen.

Ok, jag förstår. Istället för att du enskilt har en solcellsanläggning med nätanslutning och batteribank har ni gemensamt detta. Makes sense om man tjänar mest på att spara för eget bruk jämfört med att sälja och man gör det på communitynivå.