Fem frågor för att minimera kWh förbrukningen per år 🙄

Jätte bra avsnitt! Önskar att jag hade hört den ca 9 måndare tidigare! :sweat_smile:
Med min “lilla” kunskap ang detta ämne, så lärde jag mig en hel del!
Har dock några frågor, och hoppas att få svar/rekommendationer på dessa från Er här på forumet:
För info:
Bor i en 2 plans villa, på 150 kvm, i SE3. Uppvärming är med Bergsvärme (IVT) via vattenslingor i båda plan och varmvatten värms upp i varmavattenberedare. Villa byggdes 2011, och har Energiklass C. Ventilation FTX.
Förbrukar ca 13800 kwh /år, men har börjat med att dra ned på graderna - målet är att minimera kwh/år

1. Vad för typ utav el avtal är mest effektivt med tanken på att vi har bergsvärme och ventilation som går dygnet runt? Vi har haft Rörligt pris, testat nu med “fast” pris under vinterhalvåret, eller timpris?
  2. Vad behövs för att gå över till Timpris? dvs har hört att man behöver byta ut El mätaren (vattenfall?), stämmer det?
  3. För att kunna få ett “Grönt Lån” så bör ett hus klassa som A eller B. Men…varför anser man inte bergsvärme som “grön” el? :thinking: Samt, vad bör man göra för att skala up från C till B klss- några förslag?
  4. Vi funderar på att investera i solpaneler, men hängde inte med i avsnittet när det gangnar sig att ha dessa…vi vill ju som alla minimera våra el kostnader/år , men vad är brytpunkten utav kwh/år …when it makes sense?
  5. Om vi nu installerar solpaneler, kan man bestämma vart denna energi skall användas tex varmvatten, hushålls el etc?

Ser fram emot era svar!
PS - skulle vara kanon om ett avsnitt ang hur Solpaneler funkar, vad man bör tänka på etc etc

1 gillning

Hej, min syn på dessa frågor😊

1. Rörligt elavtal är alltid billigast över tid, med tanke på har du fast avtal så betalar du premie akterspegeln för en försäkring. Om man ska tjäna på att ha fast avtal måste man kunna tajma elmarknaden och då kan man tjäna pengar på det. Bättre att ha buffert själv för höga elpriser, billigare så.
  2. Elmätare vet jag ej. Timpris är logiskt i min mening om du kan styra bergvärmepumpen så den ex laddar upp en ackumulator tack som lagrar varmvatten när elen är som billigast och slutar gå när den är som dyrast.
  3. Tror Grönt Lån handlar om energiförbrukning alltså hur energieffektivt huset är.
  4. Dem som säljer solceller har bra koll på återbetalningstiden. Tänk på att allt handlar om vilket pris du får. Ex dem som nyss satte upp sina solceller sommaren 2021 fick ju bättre inköpspris pga köp innan prishöjningar och långa köer. Sen extremt bra pris för elen dem sålt så dem kanske hade återbetalningstid 9-10 och gått ner till ca 5-7år. Ställ er frågan såhär istället
    Vill vi tillverka egen el för det känns bra?
    Vill vi ha elräkningar som är mindre?
    Känns solceller bra i hjärtat, är det värt det känslomässigt?
    Om svaren är ja, skaffa solceller😊 klart ni tjänar på det men frågan är hur mycket och det vet man inte säkert😊
  5. Kort svar nej du kan inte bestämma det utan att göra ditt elsystem komplext och dyrt😊
3 gillningar
  1. Eftersom bergvp går på el och el räknas negativt i energideklarationen så är det svårt att nå klass A med bergvp.

Mitt förslag är att kolla inställningar på bergvp, sått in fläktkinvektor för att sänka framledningstemp, isolera huset, sätt för fönsterna med plisse gardiner, kör med timer om möjligt. Solceller och pelletskamin är kanske slutklämmen.

2 gillningar

Du skulle behöva logga din elförbrukning med en effektmätare för att se hur din förbrukning är fördelad över dygnet. Utifrån det kan du ta beslut om hur du eventuellt kan förflytta dina kWh till tider på dygnet då priset är lägre och därefter tas beslut om vilket elavtal som är lämpligast.

För att du ska kunna klassa om huset till energiklass B så behöver din energiförbrukning minska. Det finns någon beräkningsmodell för hur man kan tillgodoräkna sig sin egen solel för att höja sin energiklass.

Det är mycket möjligt att solpaneler under rätt förutsättningar skulle kunna medföra att det går att klassa om huset till energiklass B och då möjliggöra grönt bolån, vilket i sin tur gör investeringen i solpaneler mer lönsam.

För att kunna ha solpaneler och/eller timdebitering behöver man ha en modern elmätare. Det är på gång hos samtliga nätägare vilket år som helst.

2 gillningar

Låter ju helt sjukt. Borde ju baseras på energiförbrukning och inte elförbrukning? Med den logiken är ju ett vedeldat hus A…

1 gillning

Tyvärr är det så och det är politik. Varje kwh el multipliceras med faktor 1,7 medan fjärrvärmen multipliceras med typ 0,7 i energideklaratipnen.

Typ 1000 kwh elvärme räknas som 1700 kwh och 1000 kwh fjärrvärme räknas som 700 kwh.

Därför är enda vägen framåt att minska förbrukningen radikalt. 40% av din solel kan du använda för att reducera din förbrukning i energideklarationen.

Jag tror att energiklass A på ett beg. hus höjer dess värde kraftigt. Säkert minst 250 ksek i snitt.

Det är väl inte helt ologiskt att el räknas som “sämre” att använda till uppvärmning än fjärrvärme/egen eldning. El är ju mycket värdefullare energi eftersom den kan användas till så mycket annat än att värma.

Beroende på hus så är det ofta mer effektivt att isolera huset istället för att skaffa solceller. Dvs hindra värme från att lämna huset och inte behöva lika mycket energi istället för att pumpa in mer billig energi i huset. På så sätt kommer du även närmare en bättre energiklassning.

1 gillning

Tyvärr bara att det är svinigt dyrt att isolera i efterhand av någon anledning.

Värmespridning i gamla hus är en underskattad strategi för att sänka förbrukningen.

Tex värmeförflyttare och fläktkonvektorer kostar lite men ger ofta mycket besparing.

Har samma uppvärmning som dig, jordvärme och ftx. Har även solceller. Nybyggt hus från 2020. Jag köper in ca 4500-5000 kwh. Förbrukar ca 2000 kwh/år. Så total årsförbrukning är ca 7000 kwh, halva din förbrukning.

Har energiklass A, således fått grönt bolån.

Om jag förstått rätt så handlar det om förbrukning per kvm. Dvs kwh/kvm/år. Hur många kwh beror på byggåret även vilket zon du bor i. Skåne har andra krav än vad norra Norrland har. Så du måste få ner elförbrukningen. Hur mycket kan jag inte svara på.

Pratade med vårt elbolag ang timpris, de sa med min lilla förbrukning så handlare det få kronor som jag hade tjänat på det. Slipper jag stå och laga mat kl 2 på natten för elen är billig, samma att duscha mitt i natten. :wink:

Skiner solen så försöker vi köra maskinerna, tvättmaskin, diskmaskin etc. Då tar de el direkt från solcellerna. Finns smarta billaddare, märker den att det kommer el från växelriktaren så tar den först därifrån, så sätt laddar du bilen “gratis”

Om du låter en energiexpert räkna på det så kan hen säga hur mycket du måste minska förbrukning, OM du sätter upp solceller så kanske du sänker din inköpta el och behöver då inte göra några förändringar i era liv.

Ex ni köper in 10 000 kwh från elbolaget och ni förbrukar 3800 kwh direkt från solcellerna.

Men det är något ni får räkna på med er ev solcellsleverantör.

1 gillning

Hörde att fler och fler elbolag betalar “tim-spot” för exporterad el med vanligt rörligt avtal och att köpt el fortfarande debiteras med månadssnitt.