Tips på företag som kan hyra ut bostadsrätt i Stockholm för min räkning?

Jag har en bostadsrätt i Stockholm som jag inte nyttjar mer än att åka förbi och låna toaletten när jag är i närheten. Skulle vilja hyra ut den men vill inte hålla på med att hitta hyresgäst själv.

Helst skulle jag vilja hyra ut den till någon form av förmedlare som i sin tur hyr ut till ett företag som sedan hyr ut lägenheten till en anställd. Alternativt hyra ut den direkt till ett seriöst företag som sedan använder den för någon anställd.

Jag vill alltså att denna mellanhand ser till att den boende har rätt försäkringar, att jag får betalt mm och vill helst även att all korrespondens sker mellan mig och förmedlaren/företaget. Vill med andra ord inte att en boende ska kontakta mig kl 21.00 och säga att spisen är trasig eller liknande utan jag vill ha så lite kontakt med den som faktiskt bor där som möjligt.

Tips på företag eller hur jag går till väga?

Du kan ju börja med att fråga styrelsen om de tillåter andrahandsuthyrning under de premisserna. De flesta föreningar gör inte det.

4 gillningar

Vad menar du med under de premisserna?

Hyra ut lägenheten på obestämt tid till människor du inte har någon personlig relation med. Andrahandsuthyrning i BRF måste alltid godkännas av styrelsen, och oftast finns det väldigt snäva regler, typ att uthyrning endast får ske till familj/nära släkt och under max ett år.

1 gillning

Eller att du tex ska studera/arbeta på annan ort, prova bo med partner, göra långresa, inför försäljning pga dåligt ekonomiskt läge.

Tyvärr har föreningen fortfarande för stor makt angående uthyrning, då inga skäl är huggna i sten. Om styrelsen nekar kan du överklaga till part utanför. Minns inte vad den heter. Vissa av skälen ovan ska ge möjlighet att hyra ut.

Regeringen vill dock underlätta mer för att hyra ut.

De reglerna har jag redan koll på, det är inga konstigheter. Lägenheten hyrs självklart inte ut med ett längre kontrakt än vad jag har godkänt från föreningens håll

1 gillning

Normalt behöver du ha en namngiven hyresgäst för att få godkänt av styrelsen. Det är alltså en apparat att få till det praktiskt. Det är inget du kan leja ut till någon extern part.

Vad jag förstått det finns det hyrd förmedlare som helt enkelt hittar bra hyresgäster. Deras kunder kan vara t ex ambassader eller internationella företag som behöver bostad till någon stationerad i Sverige. Hyresavtalet skrivs då med den som ska stationeras och sen skrivs ett separat avtal med förmedlaren som garanterar deposition, hyror, att giltig försäkring finns osv samt att de då fakturerar för denna tjänst.

Det finns sådana förmedlare men själva uthyrningen måste gå via dig för du ansöker hos styrelsen om att hyra ut till hyresgästen X under en bestämd period. Det kan alltså vara ett hinder att styrelsen kan ta tid på sig att besluta och företaget behöver hitta ett lämpligt objekt fort. Då tar de något annat.