Hyra ut bostadsrätt till AB?

Halloj!

Jag har en bostadsrätt “över” dvs jag kommer att ha en bostadsrätt som kommer att stå helt tom.
Mina tankar har varit att hyra ut hela bostaden till mitt Aktie bolag.
Hur funkar detta och vad är värt att tänka på?
Jag vet hur det fungerar med att hyra ut enskilt rum till AB, men vad är skillnaden om du hyr ut en hel bostad?
Behöver jag (som vanligt) få tillstånd från Brf:n som bostadsrätten är belägen i?
Kort om aktuell bostad:
73kvm
Belägen i centrala Malmö

Stort tack på förhand för ert svar och engagemang!

Bostadsrätten (rätten att bo i lägenheten) grundar sig i att du själv bor i lägenheten permanent, antingen i alla eller några av rummen. Alla andra upplägg kräver godkännande från bostadsrättsföreningen. Kolla även stadgarna, vissa föreningar kan ha stadgar som säger att lägenheterna endast får användas som bostad, inte t.ex. som kontor.

1 gillning

Du behöver också, på ditt företags sida förklara i din redovisning varför du hyrt den till ditt företag, då det lätt kan falla under förtäckt lön.

Som annan nämnt, ja du behöver få godkänt om det inte står i avtalet att du får hyra ut till vinstdrivande verksamhet, hur det skulle påverka dem som bor där (positivt) kan vara bra att ha med. Kommer det användas som lager med massa spring som följd är dom nog inte så sugna, kontor för 2-3 Pers går säkert bättre.

1 gillning

Tänk på att du kanske måste skaffa annan försäkring.

Och som andra redan sagt, kolla stadgarna. Vissa föreningar tillåter uthyrning, andra inte. De flesta tillåter bara att du hyr ut för boende eftersom det är rätten till boende som du äger. Men stadgarna brukar vara tydliga.