hjtrdvjfsdhkljcxnhgdx
Har fastigheten tre lägenheter blir den med automatik klassad som hyresfastighet och då blir det enskild firma, varket du vill eller ej.
Aktiebolag är väl att rekommendera med tanke på risk? Enskild firma har ju du/ni det ekonomiska ansvaret medan AB gör att risken är kopplad till bolaget? När nya hyresgästar kommer till, gör noggrann research så att ni inte får några klantskallar på halsen. Har flera skräckexempel.
En vanlig missuppfattning. En bank lånar aldrig någonsin ut 100 procent av värdet till ett AB .Banken är inte beredd att ta sådana stora risker.
Har inte bolaget några stora egna muskler, så får man vara beredd att som privatperson putta in en rejäl massa egna pengar. Då har man risken i alla fall, eftersom banken belånar det pantbrev med bästa rätt som finns i aktiebolaget.
AB är nog inte i åtanke då lagfartskostnaden går från 1.5 ( privat ) till 4,25 i AB…
Hade det varit fördelaktigt ur andra synpunkter kan den ökade kostnaden i vissa fall vara acceptabel.
Har ni en stor egen insats så finns det något som heter räntefördelning. Det eventuella överskottet beskattas till 30 procent i stället för att läggas på toppen av inkomsterna.
Förhoppningsvis träffar ni en rutinerad företagshandläggare på banken som kan ge svar på era frågor.
Tack för förtydligande!
Tack för era svar!
Då jag inte jobbar för tillfället ( heltidspermitterad pga pandemin) ser jag detta som en chans att ta ut en inkomst. Kan du utveckla vad du menar med räntefördelning? Vi har ca 3 milj i kontantinsats , kommer låna på ca 14 milj.
Jag har varit i kontakt med företagshandläggaren men jag skulle vilja veta mer flr att vara mer förberedd inför nästa möte.
Det enklaste är att du googlar
Räntefördelning Skatteverket.