Hej!
Ska hyra ut en bostadsrätt och tror jag har koll på det mesta men undrar vilken sida ni skulle välja att annonsera på?
Är det någon som är bättre än blocket som tar cirka 5 % av hyran som betalning vilket jag tycker är mycket.
Samtrygg har jag använt när jag hyrde ut mitt hus, men qasa har jag själv avtal med när jag själv hyr.
Dom tar betalt för sina tjänster, vilket kanske är lite drygt. Men och andra sidan gör dom kreditupplysningar, man vill inte ha in dräggen i sin bostad.
Jag betalar gärna för den servicen samt att jag har en kontaktperson som sköter allt.
Hyrde ut mitt förra hus i 2 år till ett företag via samtrygg, rekommenderas.
En kollega tipsade mig om den här sajten. Den ska vara seriös. Deras modell är att inte ta betalt med någon fast avgift utan enbart för de tjänster som de utför. Du kan alltså t.ex. betala för att få hjälp med att upprätta hyresavtalet.
Gällande val av aktör skulle jag fundera en del över vilken målgrupp du vänder dig till. Jag menar då inte vilken målgrupp du “vill” vända dig till utan vilken målgrupp som primärt kan ha intresse för objektet.
Om du vill hyra ut till företag för en högre hyra så är någon typ av förmedlare bra. Jag menar då Blocket Bostad eller något liknande som har en hög avgift men ganska mycket som “ingår i paketet”. Denna typ av tjänst passar stora företag som vill att uthyrningen ska vara maximalt enkel. Samtidigt behöver du ha en ganska hög standard för att passa högavlönade medarbetare från andra länder.
Om du vill hyra ut till “vanligt folk” så är det det inte lika noga med förmedlare. Du bör förstås kolla upp dem du vill hyra ut till. Det bästa är förstås om du kan hyra ut till bekantas bekanta eller liknande. Jag menar då att någon du känner kan rekommendera konkreta personer.
Med företagsuthyrning så betalar den högre hyran de avgifter som Blocket Bostad tar ut. Med enklare uthyrning skulle avgiften äta upp en del av kakan.