Uthyrning av annat än fastigheter?

Driver till vardags en konsultverksamhet som efter best practice-uttag av pengar via lön, pension och utdelning ändå har en bra klump pengar kvar. Tänkte först, likt många på forumet och inom FIRE-rörelsen, att köpa fastigheter och hyra ut men när man sätter sig och räknar på det ser det ut som tämligen mager avkastning på insatt kapital till ganska hög risk och regelmässig snårighet.

Därför började jag fundera på annat som man kan hyra ut - verktyg, husbil, båt, lastbil, ja massa idéer som dök upp i huvudet där investeringen är mycket mindre än ett hus, risken är mindre och vinstmarginalen såg mycket bättre ut.

Någon som har funderat i de banorna?

1 gillning

Jag har noterat att vissa hyr ut byggmaskiner (typ. jordfräs med mera) och släpvagn och att det verkar finnas god efterfrågan på dem. Jag har tittat på frågan i rollen som hyrestagare och då noterat att vissa har detta som affärsverksamhet. Det verkar vara rätt lätt att få igen kostnaden för dessa saker. Det avgörande är sannolikt att själv bo i ett område där efterfrågan finns så att uthyrningen kan ske lokalt.

1 gillning

Välkommen till forumet! Jag har själv inte gjort det, dock har jag nyttjat tjänster som just det du nämner ett flertal gånger och tycker det fungerar väldigt bra… allt från släpvagn, till verktyg som används sällan, och cementblandare har hyrts via Hygglo. Rekommenderas starkt, där finns allt mellan himmel och jord att hyra. Så go for it. Vem vet, jag kanske kommer och hyr lite saker av dig :slight_smile:

1 gillning

Maken har lite småskalig uthyrning av grejer via Hygglo, verktyg m.m. Det är sånt vi redan äger men inte använder så ofta. Funkar bra men marknaden är lite trög i vårt område märker jag. Ser att grejer ligger kvar rätt länge på “Senast hyrda” i området och så. Så man ska kanske kolla upp området lite. Hygglo är annars smidigt!

Jag har också tänkt på det, jag vill inte vara negativ i din idé.
Men du måste också tänka på att du har två kunder så att säga. Kunderna skapar då kontakt med varandra och hyr ut utan att gå igenom din app/hemsida.
I och med det är maskiner eller verktyg då hyr jag bara från personer i min stad, då efter en gångs kontakt går vi inte igenom din app/hemsida och ringer varann istället.

Det du kan tänka dig att uthyrorna betalar prenumeration i din app/hemsida.

Men mycket marknadsföring behövs.