God råd för en lyckad uthyrning? Ca halvår till privatperson.
Är mest fundersam kring om det skulle uppstå en skada och hur det regleras?
Ska dokumentera, fota och inventera innan givetvis.
God råd för en lyckad uthyrning? Ca halvår till privatperson.
Är mest fundersam kring om det skulle uppstå en skada och hur det regleras?
Ska dokumentera, fota och inventera innan givetvis.
Din hemförsäkring täcker även den som hyr.
Av någon anledning svårt att hyra ut kortare tid nu för tiden. Har hyrt ut 3-6 mån i över 20 år, numera funkar det bäst på airbnb.
Ok, det gäller generellt bland försäkringsbolagen? Själv har jag Trygg Hansa, ska kolla där för säkerhets skull.
Ja, upplever det som att folk antingen vill hyra kort (ett par dagar - någon månad) för semester eller så är det tills vidare. Halvår landar lite mitt emellan. Airbnd är förbjudet i vår brf.
Jag skulle aldrig använda Qasa för en sådan kort period. Det blir en betydande fördyring och stor risk att objektet över huvud taget inte hyrs ut.
Vill du hyra ut tidsbegränsat bör du göra det själv och anpassa hyra och villkor så att du får den uthyrd.
Qasa och liknande tjänster är bra när du ska hyra ut på obestämd tid, själv bor utomlands och kan behöva hitta nya hyresgäster under åren du är borta.
Att tänka att Qasa ska vara bekvämt och befria dig från behov av att ha kontakt med hyresgäster är inte en särskilt vettig modell. Det blir krasst sett dyrt och ineffektivt.
Du kan ändå använda airbnb för att hitta en hyresgäst 3-6 mån. Bara be hyresgästen skriva på avtal från föreningen. Var du hittat denne är ovidkommande.
Det BRF er inte gillar är korttidsuthyrning några dagar/ veckor. Då blir det hotell verksamhet vilket naturligtvis inte är tanken .
Yes, bra påpekande.
Bor du i eller nära en studentstad så söker de svinen alltid boende. Varje terminsstart innebär brist. Annonsera på universitet/högskola kanske?
Jag föreställer mig att studenter borde passa den tidshorisont du söker.
Finns Facebook-grupper för privatuthyrningar.
Om du lagt ut din bostad på Qasa så är det enkelt att signera ett kontrakt med hyresgästen direkt via dom. Det stämmer inte att det skulle bli dyrt för att det är en kort uthyrning - Qasa tar en avgift av hyresgästen motsvarande några procent av hyran per månad, så det kostar lika mycket oavsett hur länge du hyr ut så att säga.
Jag tycker du ska hyra ut via dom. Din hemförsäkring täcker inte allt vid en uthyrning, och du får en heltäckande försäkring automatiskt när du hyr ut via Qasa. Och dom är väldigt hjälpsamma vid minsta lilla, och kan också hjälpa dig om det uppstår problem med hyresgästen (som om dom vägrar flytta ut, eller annat trassel).
Jag skulle nog säga att det är mer värt att hyra ut med Qasa om du ska hyra ut en bergänsad period. För riskerna är större och kostnaden blir inte så hög. Om du däremot skulle hyra ut tillsvidare och lär känna din hyresgäst så är det kanske en onödig månadskostnad att ha för alltid liksom.
“Din hemförsäkring täcker inte allt vid en uthyrning, och du får en heltäckande försäkring automatiskt när du hyr ut via Qasa.”
Vad är det som inte täcks av en hemförsäkring?
Prylar i hemmet som används av hyresgästen.