Hyra ut hus, hur gör man praktiskt

Hej
Jag har fått erbjudande av företaget att ta ett uppdrag i USA i ett år. Jag bor själv i ett hus nu och jag funderar på att hyra ut huset medans jag är borta.

Jag funderar på att hyra ut huset med kallhyra. Det jag funderar på är hur man rent praktiskt gör.

Kan man skriva hyrestagaren i huset och överlåta räkningarna för el, fjärrvärme, mm på dom?
Kostnaden för VA , renhållning kanske man ska inkludera i kallhyran, misstänker att det kan bli konsekvenser från kommunen om renhållning inte betalas.
Kostnaden för ränta och amortering vill jag absolut ha själv. Så banken inte börjar jävlas.

Vet ni vart på nätet man kan hitta en mall för kontrakt av uthyrning.
Eller är det bättre att hyra ut via någon tjänst?

Kul med utlandsuppdrag - grattis!

Jag skulle själv inte köra kallhyra om jag bara skulle utomlands i ett år, åtminstone inte om jag inte känner hyresgästen väldigt väl. Det är mkt stök med att ställa om alla räkningarna i någon annans namn, och sedan ställa tillbaks dem igen.

Det kan också vara lättare att hyra ut till företag om ”allt ingår”. Företag är ofta bra hyresgäster för då vet man att man får in hyran.

Är du säker på att du kommer kunna hitta en ok hyresgäst? Det kan vara svårare än man tror. De som vill hyra en villa privat i bara ett år kan vara en speciell grupp.

Med vänlig hälsning,

F

Tror att det är bättre att du hyr ut genom ett stort företag, ett sjukhus eller ett universitet som har gäster som tjänstgör i Sverige under en begränsad period. Även om du inte lyckas täcka hela året så är det betydligt säkrare än att hyra ut till en okänd privatperson. Lycka till.

1 gillning

Man kan också hyra ut via förmedlare som Samtrygg.
Har en bekant som gjort det i ett par år och är nöjd.
Knepet är dock alltid att hitta ( bra ) hyresgäster.

Glöm inte hemförsäkringen!

Ha en plan för vad ni gör ifall något händer

Taket börjar läcka, ett rör går sönder, diskmaskinen börjar läcka eller kylen lägger av.

Vem ska lösa detta?
Vad händer med hyresgästen, om denne ej kan bo i huset ifall det är tex en vattenskada?

Sedan ha med saker som vem som klipper gräset, skottar och sköter mindre skötsel av huset.
Vem står för utrustningen och vad händer om den går sönder?

Jag hyr själv sedan många år av en jag känner. Praktisk för barnen att ha nära till skolan.
Men inte så jag vill bo i förlägningen, därav hyr jag.

I min hyra ingår, vatten, avlopp, sophämtning, el.
Jag sköter allt vardagligt som att klippa gräs, skotta osv
Hyresvärden har gjort en uttryckning på flera år. Då de blev stopp i avloppet i källaren

Avtal, avtal, avtal på allt
Skriv med att man ej får röka, hur är det med husdjur?
Glöm inte att fota av hela hemmet innan.

Anledningen att jag funderar på kallhyra är att det är ett gammalt hus, som läcker värme. (Källaren är oisolerad, garage porten har små titthål ut). Vill man kan man trissa upp Värmekostnaden mycket. Men det kanske går att använda sig av dynamisk varmhyra

Jag har nyrenoverat i princip hela kåken, så det finns inte mycket som “ska gå sönder”, VVS, El, Tak, badrum, fönster. Men Murphy känner vi alla.

Angående underhåll så är det tegelfasad och takkupan är plåt och jag har robotklippare, kåken värms med fjärrvärme så huset är hyfsat underhålls fritt

Hyresgästen är ju det som är orosfaktorn, ska fundera vidare

Det viktigaste är att inte blanda ihop kallhyra med räkningsöverlåtelse:

Kallhyra är en avtalskonstruktion där hyresgästen står för de faktiska kostnaderna för uppvärmning och ev annan förbrukning, i stället för att dessa är inkluderade i hyrespriset. Ofta hanteras det genom att hyresgästen betalar en överenskommen schablonkostnad för förbrukningen varje månad, och att det sedan sker en avstämning varje år eller vid hyrestidens slut. Vid avstämningen jämförs schablonkostnaden med den faktiska förbrukningskostnaden så att mellanskillnaden då kan regleras mellan parterna. Med kallhyra slipper man negativa överraskningar om hyresgästen visar sig vara en storförbrukare, men även vissa risker om t ex hyresgästen drar ned “för mycket” på förbrukningen så att det t ex leder till fuktproblem eller frusna rör etc.

Räkningsöverlåtelse är att hyresgästen faktiskt tar över de aktuella abonemangen, och detta avråder jag definitivt ifrån. Dels för att det inte finns någon uppsida (oberoende om kallhyra eller varmhyra), dels för att det finns tydlig nedsida i negativa konsekvenser om hyresgästen t ex missköter betalningar etc.

I övrigt kan det vara en bra idé att i förväg höra med ditt försäkringsbolag eftersom de kan ha speciella regler i samband med uthyrning. Då blir det även lättare att kravställa vilken försäkring hyresgästen behöver teckna - i tillägg till din försäkring som du redan har och behöver behålla, och eventuellt även utöka.

Lycka till!