Tips på kortfristigt sparande, men inte räntor?

Hej
Jag sparar en del till en eventuell amortering om ca 1,5 år. ( om inte räntan är sjukt lågt då, kanske bättre investera)

Jag har dem just nu på räntor på ca 3%. Det går stadigt ner.

Har ni tips för någon form som är lite tryggare än fonder men her mer avkastning?

Skulle ni avbetala lån? Har inget toplån eller så belåningsgrad på ca 30 %

Tack

Det måste du avgöra själv utifrån dina mål och din risktolerans, men med kort sparhorisont är det vettigt med sparkonto.

Tryggare? Nej. Men med planer att använda det om 18 månader så ska du satsa på trygghet.

Jag tyckte det var skönt att bli av med mitt, men rent matematiskt är det bättre att investera i fonder och snällt betala ränta på lånet. Inflationen och löneökningarna äter upp det, så så länge du jobbar vidare kommer lånet att utgöra en allt mindre del av dina utgiftsposter så länge räntan inte sticker iväg igen.

Men… offra inte nattsömnen. Känns det tryggare att bo lånefritt så betala av det.

6 gillningar

Menar du tryggare än aktiefonder men har mer avkastning än sparkonto?

1 gillning

Ja precis, avkasting på inlåningsräntor sjunker nu ganska markant.

Har funderat på en lysafond med 50/50 räntor aktier.

Tack för alla svar
Thomas

Jag kan tycka att 1.5 år lite för kort sparhorisont för att lägga pengarna i den typen av fond.

1 gillning

Håller med föregående talare om att sparkonto är bäst.

Men, en fråga. Vad hindrar dig från att amortera summan redan nu?

Utifrån dina förutsättningar hade jag tittat närmare på fasträntekonton, men du bör göra det snabbt eftersom även räntesatserna för dessa går ned:

• Hoist spar 12 månader 3,8% (obs lägre ränta from tis 10 dec)
  • Aros kapital 12 månader 3,75% (obs lägre ränta from mån 9 dec)
  • Saldo bank 18 månader 3,6% (annonserar ej ränteändringar i förväg)

Obs den sistnämnda är endast om du kan tänka dig insättningsgaranti från Litauen, en ovanligt komplicerad ansökningsprocess, och utelämnande av fler personuppgifter än vanligt. Fördelen är att du kan välja bindningstiden på månadsbasis istället för endast de standardalternativ som andra aktörer erbjuder.

Låst lån just nu på 3,8.

Så då får man inte amortera extra?

Kanske dum fråga, men har själv inte bostadslån.

Nej det är liksom låst till förfallodagen. Hittentills kunde jag lägga beloppet jag ska amortera på samma ränta eller bättre än jag har lån på. Dvs då blir det liksom noll. Ps har såklart mer lån än sparpengar :slight_smile:

1 gillning

Ah, ok.

Hoppas allt går bra. :blush:

Hmm, det är intressant info. Om jag vore dig skulle jag slå en signal till låneinstitutet och fråga exakt hur mycket du skulle få betala i ränteskillnadsersättning om du bröt bindningen idag. Skadar heller inte att fråga om de kan sänka räntan och/eller strunta i ränteskillnadsersättningen om du byter till en annan bindningstid hos dem. Så att du vet alla förutsättningar för dina val framåt.

(Edit: Bra om ditt låneinstitut uppfattar risken att tappa dig som kund om de inte sköter sina kort rätt)

1 gillning