Har ni några tips på någon amerikansk kvalitetsaktie som inte har “rusat” i år och som inte tillhör tech sektorn.
Har ni några tips på någon amerikansk kvalitetsaktie som inte har “rusat” i år och som inte tillhör tech sektorn.
Hej Willy!
Denna bloggen fokuserar inte så mycket på just enskilda aktier utan mer på sparande, ekonomi och mer mot fonder när de gäller sparande.
Sedan så bör man inte ge aktietips för att det kan bli väldigt fel då ingen kan garantera att vissa aktier ska göra bra ifrån sig eller ej, så att ta någon annans tips rakt av kan gå väldigt fel och jag skulle inte vilja va någon som ger tips som någon investerar i och sedan förlorar pengar utan att den personen har någon vetskap av vad den egentligen investerar i.
Ett tips är att själv börja söka bolag via t.ex Börsdata med egna kriterier på hur du tycker bolagen ska leverera och har levererat historiskt.
Lycka till!
Jag känner till bloggens inriktning och gillar den skarpt!!
Dock finns det det en kategori under frågor och svar som heter “Aktier, aktietips och relaterat”.
Äh här är några tips At&t , Coca cola, Disney, Johnson & Johnson , procter & gamble , Pepsi.
Är inte fel att ha lite aktier om man tycker det är kul . Personligen har jag både fonder och aktier det ena behöver inte utesluta det andra. Har ungefär 50 50 fonder aktier och min aktiedel har inte underpresterat mot index hittills . Kör hårt om du tycker det är kul och är villig att ge det den tiden som krävs.
Titta även på dessa bolagen är så mycket kvalité det kan bli . Dividend Kings är bolag som har höjt utdelningen i minst 50 år i sträck.
Men jag är ingen expert . Så dina investeringar är på eget ansvar .
Tack för svar Rodriguez!
Med en stark krona/dollar kan det vara läge att köpa lite amerikanska aktier.
Att bara öka innehavet i globalfonden, innebär att man till stor del ökar i FAANG och teknik.
Har tittat på följande; Archer-Daniels-Midland, Textron, Kraft Heinz, Intel, Pfizer och Exxon Mobil.
Johnson & Johnson och procter & gamble är intressanta.
Ja även jag tycker att FAANG börjar ta för stor del av index . Om du köper Pfizer köp den svenska listningen så slipper du växlingskursen .
Kan även tipsa om en ETF med tanke på vilka aktier du är ute efter
iShares MSCI USA Quality Dividend UCITS ETF
https://www.blackrock.com/se/intermediaries/produkter/264660/ishares-msci-usa-dividend-iq-ucits-etf
Jag tittade faktiskt på den ETF:n. Nackdelen är ju att man får en årlig avgift på 0,35 %. Sedan letar jag inte uteslutande efter aktier med hög utdelning.
Sedan toppen i mars har kronan stärkts med ca 15 % mot dollarn.
Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet, Facebook utgör idag ca 25 % av S&P 500 index.
Index blir allt mindre differentierat.