Hoppas någon kan hjälpa mig lite här!
Jag har en bakgrund inom ekonomi & finans men även IT. Jag kan mycket kring nätverk, hårdvara, grundläggande databashantering och enklare frontend-kodning (HTML & CSS).
Jag skulle vilja läsa någon form av programmering främst för att kunna lägga till det i min konsultarsenal i framtiden samt att jag tycker det är kul att lära mig saker. Jag planerar att lära mig exempelvis Node med mer “vid sidan av” genom codeacademy men vill passa på att nyttja att jag har 101 veckor kvar med CSN och vill således få bidrag för utbildningen.
Min tid är väldigt flexibel då jag har eget bolag så kan till stor del styra när och hur jag jobbar men har inte mycket möjligheter att vara borta längre tid från hemmet. Kan med andra ord läsa en utbildning som kräver lite fysisk närvaro men den behöver till stor del vara på mina villkor, att jag gör uppgifter när jag känner för det osv.
Det jag egentligen är ute efter är inte primärt att bli extremt skarp på ett visst språk utan mer få en övergripande förståelse för hur saker byggs, vilka resurser som krävs och vad det kan kosta.
Om jag exempelvis får frågan “Vad skulle det kosta att ta fram ett kameraövervakningssystem som räknar hur ofta en individuell bil kör på denna väg?” vill jag kunna bryta ner detta problem och ge en “ballpark figure” ungefär som att en hantverkare duktig hantverkare kan räkna på vad ett jobb skulle kosta (och vilka som behöver anlitas).
Så vad rekommenderar folk? Kravet är som sagt att det ska vara CSN-berättigat och flexibelt?