Korta utbildningar/kurser med bra jobbmöjligheter? Jobba på distans är ett plus

Hej.

Funderar att testa något nytt i livet. Dock så är jag inte jättesugen på att plugga flera år. Så har ni någon kortare utbildning ni kan tipsa om så bara skriv :smile::nerd_face:

Du behöver nog göra tydligt vilken lönenivå du siktar på och vilken typ av yrke du vill ha. Är det att sitta framför en dator eller något annat?

Spelar inte så stor roll. Vill mest ha tips på allt möjligt. :slight_smile:

Det verkar väl bättre att gå till ett AF-kontor i så fall. De har tester där man kan ange preferenser och få veta att man egentligen borde ha blivit kakelugnsmakare eller något liknande. Att sitta och skriva en massa oklara tips utan att ha något sammanhang orkar iallafall inte jag med.

2 gillningar

Definiera “kortare”? En KY/YH-utbildning kan vara allt mellan sex månader och 3 år, oftast 2 år. Valfri sådan inom IT borde resultera i att du är rustad för en uppsjö jobb på IT-företag, som nu efter pandemin allt som oftast verkar erbjuda distans/hybrid i varenda annons man ser.

1 gillning

Utgå från vad du tycker om att göra. Antar att du är relativt ung och fortfarande har flera årtioenden kvar i arbetslivet.
Inte roligt att utbilda dig till något bara för att det är kort utbildning och bra jobbmöjligheter om du kommer vantrivas på ditt arbete 40 timmar i veckan i de kommande 30 åren.

Om distans är viktigt för dig, börja med att utgå från arbeten som kan skötas via datorn där du inte måste vara fysiskt på plats.

1 gillning

Lite inspiration!
12 välbetalda jobb med kort utbildning - Metro Mode

1 gillning

Mäklarassistent, tar 6 månader, kostar 50k. Lön ligger sen på 30-35k.

Att gå en kort utbildning nu är ju inget som hindrar en för att ta en annan utbildning senare, kort eller lång. :slightly_smiling_face:

Att hålla på och hoppa mellan tuvor för att det ena eller andra inte var roligt är en garanterat usel strategi. Poängen med en längre utbildning är att den kan fungera i olika branscher och roller. En kortare utbildning är oftast hårt nischad och inte användbar till något annat. Att slösa bort först utbildningstiden och sedan en period i yrket för att komma fram till att det inte var min grej framstår som en absurd väg att gå.

1 gillning