angaudlinn
(Ömsint men skojfrisk)
13 Januari 2023 13:47
1
Jag tänker att vi kan samla tips kring bra filmer som cirkulerar kring ekonomi. Nya som gamla filmer funkar. Tipsa på bara! Finns de streambara så länka gärna.
Först ut är moderna klassikern “The Big Short” som just nu och två veckor framåt finns på SVTPlay:
Strax före den stora finanskrisen 2008 så förutspår fyra outsiders det som storbankerna, medierna och regeringen vägrar tro på; världsekonomins förestående kollaps. En vågad investering leder dem till det moderna bankväsendets allra mörkaste hörn,...
6 gillningar
angaudlinn
(Ömsint men skojfrisk)
13 Januari 2023 13:52
2
Och på temat 2008. Bostadskris och lurendrejeri i “99 Homes”. Finns bl a på HBO Max:
99 Homes: Stadt ohne Gewissen: Directed by Ramin Bahrani. With Michael Shannon, Douglas M. Griffin, Randy Austin, Carl Palmer. A recently unemployed single father struggles to get back his foreclosed home by working for the real estate broker who is...
Average Rating: 7.1
Duration: 01:52
Anonym
(Anonym)
13 Januari 2023 14:13
3
1h 41m | 6
Average Rating: 6.4
Duration: 01:41
Nick Leeson, mannen som sänkte en hel bank och sen blev realitystjärna. Får mig att tänka på att jag gärna sett Jan Bolmesson i nästa Robinson-säsong
JM163
(Johan)
13 Januari 2023 15:22
4
The Wolf of Wall Street: Directed by Martin Scorsese. With Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie, Matthew McConaughey. Based on the true story of Jordan Belfort, from his rise to a wealthy stock-broker living the high life to his fall...
Average Rating: 8.2
Duration: 03:00
Wall Street: Directed by Oliver Stone. With Charlie Sheen, Tamara Tunie, Franklin Cover, Chuck Pfeiffer. A young and impatient stockbroker is willing to do anything to get to the top, including trading on illegal inside information taken through a...
Average Rating: 7.3
Duration: 02:06
The Wolf of Wall Street & Wall Street från 1987 som är en odödlig klassiker (Greed is good)
3 gillningar
Erik71
(Erik)
13 Januari 2023 17:04
6
Bara som något roligt att titta på så gillar jag Ombytta roller.
3 gillningar
Hajen som visste för mycket.
2 gillningar
angaudlinn
(Ömsint men skojfrisk)
13 Januari 2023 18:43
10
Jag tyckte jag letade efter befintlig tråd på ämnet.
AimHigher
(AimHigher)
13 Januari 2023 18:46
11
Lugnt, kolla om där finns något ytterligare och lägg in här i denna tråd så vi får EN samling.
Melwa
(K. Petersson)
30 December 2023 17:01
12
Har det kommit några nya guldkorn i år?
Eller nya RT-användare som har tips på filmer med ekonomianknytning?
Anonym
(Anonym)
30 December 2023 17:14
13
Har sällan skrattat så mycket som under Wolf of wall street där Jordan Belfort tar droger och går igenom ”cp-Stadiet”. Hoppas inte det finns någon kränkt här
1 gillning
Inte sett den än men ”dumb money” ligger ju i listan över måste ses.
1 gillning
Melwa
(K. Petersson)
30 December 2023 17:15
15
Hela den filmen var ju helt sjuk.
Tänkte bara tipsa om att klassikern “Margin Call” går nu att se på SvtPlay i några månader framåt
5 gillningar
Ingen serie men dokumentarserie jag tycker är sevärd (på SVT Play):
1 gillning