Tipsa om filmer med ekonomitema

Jag tänker att vi kan samla tips kring bra filmer som cirkulerar kring ekonomi. Nya som gamla filmer funkar. Tipsa på bara! Finns de streambara så länka gärna.

Först ut är moderna klassikern “The Big Short” som just nu och två veckor framåt finns på SVTPlay:

6 gillningar

Och på temat 2008. Bostadskris och lurendrejeri i “99 Homes”. Finns bl a på HBO Max:

Nick Leeson, mannen som sänkte en hel bank och sen blev realitystjärna. Får mig att tänka på att jag gärna sett Jan Bolmesson i nästa Robinson-säsong

The Wolf of Wall Street & Wall Street från 1987 som är en odödlig klassiker (Greed is good) :wink:

3 gillningar

Margin Call - Börskraschen 2008 - Der große Crash - Margin Call (2011) - IMDb

Inte film, mer speldokumentär om världens största Ponzi bedragare - Bernie Madoff: Das Monster der Wall Street (TV Mini Series 2023) - IMDb

1 gillning

Bara som något roligt att titta på så gillar jag Ombytta roller.

3 gillningar

it’s a wonderful life

Hajen som visste för mycket.

2 gillningar
1 gillning

Jag tyckte jag letade efter befintlig tråd på ämnet.

Lugnt, kolla om där finns något ytterligare och lägg in här i denna tråd så vi får EN samling.

Har det kommit några nya guldkorn i år?

Eller nya RT-användare som har tips på filmer med ekonomianknytning? :blush:

Har sällan skrattat så mycket som under Wolf of wall street där Jordan Belfort tar droger och går igenom ”cp-Stadiet”. Hoppas inte det finns någon kränkt här :slightly_smiling_face:

1 gillning

Inte sett den än men ”dumb money” ligger ju i listan över måste ses.

1 gillning

Hela den filmen var ju helt sjuk. :see_no_evil:

Tänkte bara tipsa om att klassikern “Margin Call” går nu att se på SvtPlay i några månader framåt :grinning_face:

5 gillningar

Ingen serie men dokumentarserie jag tycker är sevärd (på SVT Play):

1 gillning