Hej!
Har dammsugit alla trådar i ämnet, men känner att det kan vara dags för en liten uppfräschning gällande era åsikter kring tjänstepension. Är 32 år och sitter med pågående flytt från Traditionell till fondförsäkring. (Har AKAP-KR, kollektivavtal).
Lutar (enligt många rekommendationer) åt AMF, men det som skrämmer mig lite är att det är så pass litet innehav i deras globalfond jämfört med exempelvis LF, samt att utbudet av valbara fonder ter sig tunnare.
Är därför lite intresserad av era åsikter kring AMFs entrelösning kontra att välja tex LF eller Swedbanks lösningar/fondutbud,
Vad hade ni valt såhär, december 2024? AMF, LF eller Swedbank? Är öppen för såväl en bra entrelösning som att plocka ihop det själv.
Fördel med AMF: billigaste(?), aktiv förvaltning, innehåller EM
Nackdel AMF: tunnare innehav i globalfonden, aktiv förvaltning , något smalare fondutbud om man ska plocka själv
Fördel LF: Stor fin global index, fint utbud av fonder, passiv förvaltning
Nackdelar: något dyrare, ingen EM i globalfonden
Fördel Swedbank: Kan få Robur Tech rabatterat…
Nackdel Swedbank: dyrare överlag?
Fyll gärna på
Trodde utbudet skulle vara bättre när hemsidan länkade till en fondlista men är antagligen olika beroende på vilken typ av tjänstepension man har, endast 18 att välja på.
För min del blir det 90% LF Global (i brist på andra globalfonder som favoriten DNB), samt 10% LF Tillväxtmarknad, bred med över 1200 innehav även den.
Tar en jäkla tid att flytta, gjorde i slutet av september tror jag och fortfarande har jag 0kr under Pension och “Pågående flytt” hos Fora.
Utan att veta vilket avtal (ITP1, AKAP-KR, etc.) eller om det är icke-kollektivavtalad tjänstepension du snackar om är det nog väldigt svårt att ge några råd eller föra diskussion. Utbudet av aktörer och även deras sortiment/prislista skiljer sig beroende på det.
Främst för att få Fondförsäkring istället för traditionell och därmed vara överdrivet försiktig kommande 30 åren då traditionell ju innehåller en hel del räntor.
Men även då det är smidigt att ha det samlat tillsammans med mitt övriga sparande hos LF!
Har själv funderat på att ha det hos Swedbank då det är min vardagsbank. Men känner också att risken ökar att man är där och ska pilla på pensionen då, så kanske lika bra att man bara glömmer av den och inte ser den sen när man väl är nöjd med sina val.
Bytte från AMF där jag hade 100% AMF aktiefond global till LF där jag kör 100% LF Global. Priset samma. Bytte pga att jag tror mer på LF Global samt att jag använde det i min förhandling för att få högre rabatt på bolåneräntan hos LF.
Nä inte egentligen. Historiskt har de gått snarlikt men LF är en betydligt mer populär fond med fler innehavare så känns tryggt. Med det sagt så är AMF också ett kanonval om man skippar deras entrelösning (tror ej på 20% AMF Aktiefond Sverige). Båda globalfonderna får du för 0,20 (iaf jag, pa16 avd 1) vilket är de två bästa och billigaste valen för mig.
Tack för inputs. Är också tveksam till 20% Sverige. Möjligen att man kör något 90-10 upplägg isåfall. AMFs aktiva förvaltning samt tunnare innehav i globalfonen skrämmer mig lite, även om det över tid säkert kommer vara marginell skillnad om man jämför med LF.
Jag har också AKAP-KR och går i samma tankar. Har AMF nu, 80 % global, 20 % svenska småbolag.
Jag funderar dock på att använda flera fondbolag. Dvs efter att ha samlat ett kapital i AMF ca 10 år byta till annat bolag men behålla det jag sparat i AMF. På så sätt skulle man ev kunna lägg upp uttagsfasen på ett bättre sätt. Kanske då göra den ena delen till traditionell med uttag på livstid och den andra delen i fondförvaltning med uttag på 10 år tex.