Tjänstepension Avanza

Hej
Efter ett år med intensivt lyssnande och lärande kring ekonomin flyttade jag min tjänstepension till Avanza. När man gör det får man automatiskt Avanza75 (75% aktie 25% räntefonder)
Jag är 48 år. Bör jag omfördela detta till 90/10? (eller annat) och är Globala Barnportföljen bra att rikta in sig på i så fall?

Några tankar?
Linda

image

Så här gör jag (31 år)

3 gillningar

Tack Johan för att du ville dela med dig!

Ingen fara. Det finns ett argument för att trappa ner på risken (aktie vs ränte delen) när man närmar sig pension. Du är 48 år nu. Ska du gå i pension vid 55, 65 eller ännu senare?
Hur många år man har kvar att jobba spelar stor roll på hur mycket risk (och förväntad avkastning) det är värt att ta. Vidare spelar det roll hur man skulle må av en nedgång. Hur skulle du må om du får en kraftig nedgång på typ 40-50-60% när det är nära pension?
Man måste känna sig själv och hur risk tolerant man är. Hur mådde du när börsen gick ner kraftigt under Corona där i februari? Ledsen att det inte finns några färdiga svar.
Den enda trösten är att du inte är ensam i dom här tankarna. :slight_smile:

2 gillningar

Precis som Johan säger beror svaret på din tänkta pensioneringsålder. Tänker du gå vid 65 så skulle jag rekommendera 100% aktiefonder, sen kan du ju vikta ner risken genom att ha majoriteten i en globalfond. Personligen hade jag skippat tillväxtmarknadsfonder, utan istället valt en globalfond som inkluderar tillväxtmarknadsfonder. Jag tycker att risken är för hög pga det politiska läget.

1 gillning

Undrar just vad rekommendation blir om man formulerar sig så här:

Jag har X miljoner sparat som jag tänkte använda de närmsta 20 åren. Hur skall jag investera dem?

(Man använder ju typ bara 5% av X år ett av pensionen)

Då lägger man typ 25% (5 år) på sparkonto med ränta för att garantera likviditet och inte behöva sälja vid fel tillfälle. 5 år lär räcka genom de flesta krascher.

Resterande kapital kan då investerad med 5-20 års tidshorisont dvs i snitt 12.5 år och den delen av kapitalet kan man alltså med 10%/år regeln ligga med 100% aktier (om man är modig och behöver avkastningen).

Om man däremot inte behöver så hög avkastning och mer satsar på att bevara kapitlet så kan man köra RT och/eller en traditionell 60/40 portfölj. Räcker pengarna ändå så behöver man ju inte ta så hög risk. Är man i mål, så är man ju i mål, typ.

Alltså vad man gör med de 75% av kapitalet beror på hur stort X är jämfört med ens levnadsomkostnader.

Så tänker jag :slight_smile:

Välkommen hit och grattis till flytten :slight_smile:

Jag hade jämfört med på vilket sätt pengarna var investerade före flytten så att du inte ökar eller minskar risken/avkastningen omedvetet.

Om du legat med 90/10 före flytt så kan du ju köra det nu också efter flytten. Samma risk/möjlighet.

Om du däremot legat med mindre aktieandel tidigare så kan du ju fortfarande köra 90/10 men medveten om att du lägger in mer pengar på börsen dvs tar en ökad risk.

Ett mellan alternativ är att du stegar upp från den risken / aktieandelen du hade före flytten till 90/10 över tid. Tex med några procent enheter i månaden för att sprida ut inköpen. Statistiskt fel men emotionellt kan det vara lättare att hantera om det kommer en större sättning på börsen.

Generellt sett, om du är relativt riskbenägen och vill ha bra avkastning, så är det rimligt med en 90/10 så länge du inte tänkt gå i pension före ca 58 år (dvs 10 års sparhorisont kvar, minst). När det närmar sig pension så får du dra ner aktieandelen varje år. Tumregeln är ca 10% aktieandel per sparår som är kvar.

Hoppas det gav dig något :slight_smile:

2 gillningar

Tack för input!
Njä jag driver eget bolag så pensionen kommer antagligen senare så jag har väl en 15-20 år kvar och då antar jag att det bästa är 90/10.
Ska tänka på det där med att minska risken när jag närmar mig pension.
Vad tycker du om de fonder som ligger i globala barnportföljen?
Linda

Tack Monica för dina tankar!
//Linda

Det är basen i ett riktigt bra sparande!

En del här på RT byter ut LF global och LF tillväxtmarknad och lägger de andelarna i SPP global (som innehåller tillväxtmarknader)

En del kör enbart en global fond à la SPP global.

En del kör med mer Sverige än de 10%en, typ 20% eller så.

En del som jag kryddar portföljen med nisch eller bransch fonder (tech, hälsovård, Green tech mm) men om jag ska var ärlig så har det inte gett bättre avkastning utan mest bara högre avgift. Man lär sig!

Om du vill göra det enkelt och lägga tiden på annat så kör på globala barnportföljen. Fördelen är att du årligen får en uppdatering av Jan & Caroline med utvärdering och uppdatering av bästa fondens och fördelningen. Så det blir så lätt att följa och uppdatera om man vill :slight_smile:

2 gillningar

Globala barnportföljen har ju visat sig fungera riktigt bra och till en låg kostnad. Den är enkel men ändå väldigt och effektiv. Att investera i den är förmodligen något av det bästa man kan göra på lång sikt.

1 gillning