Förstår upplägget helt, fortsatt extremt hög del av arvodet som tillfaller konsultbolaget i ditt fall(mitt med men inte riktigt så illa). Men du kanske har ett avtal med stor säkerhet, hög garantilön vid utan uppdrag osv.
Du drar in över 600kkr/år till konsultbolaget, en trygghet kan det visst vara och det trycker gärna konsultbolagen på…Ofta agerar bolagen annorlunda när skiten träffar fläkten och bolaget ser endast till sitt eget bästa. Man har inte gärna konsulter på avbytarbänken någon längre period ![]()
Som referens brukar en underkonsult(egen) som går via bolag som har ramavtal med kunden släppa ifrån sig runt 5-8%.
Men för att återkoppla till din ursprungsfråga, det är ett flexibelt upplägg som du är inne och friheten är ju relativt stor när det kommer till brottolöneutlägg, löneväxling pension, bilförmån osv.
Har ni ingen policy rörande avsättning till tjänstepension?
Vi har t ex ett upplägg där 4,5% av vald lönenivå avsätts till tjänstepension, vi kan välja förvaltning enligt Max Matthiessens storkundsavtal.
Sedan har jag valt att ha en separat löneväxling till pension, denna är depåförvaltad via Avanza.
Men generella råd finns samlat i en separat tråd som jag kan länka till: