Hej Jan,
Tack för en fantastisk blogg - ni är underbara att följa!
Jag har en fråga angående tjänstepension… Jag är en 30-årig egenföretagare och sparar ca 2.500 kr/mån i tjänstepension och har gjort detta i ca 7 år löpande via LF. Fonderna som min rådgivare föreslagit är bl.a. en hedgefond och två aktivt förvaltade fonder, alla med avgift på över 1,3%. På mina 7 års sparande har jag skrapat ihop ca 120.000 kr och med ett minus på ca 2.000 kr, vilket låter riktigt dåligt i min värld. Enligt er så ska man undvika fonder med dyra avgifter och min fråga är därför kan om jag själv välja vilka fonder jag vill ha i min tjänstepensions-portfölj eller finns där begränsningar som med den vanliga pensionen? Funderar på ett upplägg likt er Globala barn portfölj som jag har som privat sparande.
Tack på förhand för ert svar!
// Erik