Hej jag har lite funderingar över mina ITP Tjänstepensioner, jag har ett par st då jag har arbetat i ett par olika bolag sedan 80 talet. Född 1961.
I princip så har jag alltid själv har hanterat mina olika fondval, hos de olika förvaltarna.
Värdeökningen hos tre oberoende har i princip avstannat eller tom backat efter pandemin, något som inte har inträffat under tidigare år. Bäst värdeökning hade jag under ett par år efter det att jag hade bytt jobb/företag. Men sedan 2021 så går det otroligt trögt. Världsekonomin är väl inte den bästa heller nu.
Min nu aktiva fondförvaltare “Futur” och dess värdeutveckling är god, men såklart det fylls ju på varje månad.
Varför undrar jag det här, dels för att mina andra fonder i mitt privata sparande ökar sakta men säkert i värde. Ifrån vad jag vet sedan tidigare, så är det svårt att flytta äldre tjänstepensioner, det finns förstås för och nackdelar med allt, nu så är riskspridningen mindre, med fyra olika bolag.
Kan det vara så att de som går segt innehåller en hel del räntor? Antingen generationsfonder (som balanseras mot mer räntor närmare pension) eller traditionella försäkringar (som alltid har stor andel räntor).
1 gillning
Nja inte så stor andel med räntor faktiskt, men Ja de finns.
Du behöver nog skriva vad det är för typ av försäkring och vilka val inom den försäkringen du gjort om vi ska kunna säga något om varför det gått sämre för dina olika aktörer.