Tjänstepensionsförvaltare via jobbet - måste jag t.ex. bli kund hos SEB för att välja? Om inte, vad får jag då?

Via ”Minpension” kan man ju få reda på var man genom åren samlat sin tjänstepension. Vissa står att man kan välja vem som ska förvalta och vissa inte.

1. Men om jag hos en specifik leverantör (tex SEB) inte gör ett aktivt val av vilka fonder så väljer SEB åt en?
  2. För att välja ngn annan fond hos SEB måste jag bli kund i banken och logga in och välja?
  3. Gäller det för alla andra ställen man har tjänstepension?

Mvh
/Jonas

Och hos vissa kan man kanske inte ens välja ngn annan fördelning på fonder än vad de har som standard?

Om du har TP hos Seb borde det vara ganska enkelt logga in med bank id. Du är redan TP kund hos Seb. Det är så klart du får änfra fonder i TP hos Seb. Det finns ingen lag då du måste vara bank kund hos Seb. Logga in med din bank id och då hittar du din TP hos Seb.

Jo, man hade kunnat tro att man skulle kunna logga in där men de har verifiering via sms men saknar mitt telnummer. Går inte att lägga till utan att logga in så moment 22. På kundtjänst har de ingen bättre lösning än att försöka kontakta rätt avdelning och få info om befintlig fördelning och byte via telefon.

Kan man inte kontakta dem som sköter tjänstepensionen via jobbet? Konstigt också att BankID inte fungerade, det fungerade för mig när jag hade den lösningen… :thinking:

Är det fondförsäkring utan kollektivavtal vi talar om? Om vi bortser från avgiften vid flytt (som troligtvis reduceras kraftigt 1 april) så krävs det väl ett godkännande från arbetsgivaren för att flytta? Det är ju de som äger försäkringen.

Du kan gå till ett SEB-kontor och få en dosa som du behöver använda första gången du loggar in. Sedan fungerar mobilt bankid efter det.