Tjänstepensionsportfölj med ETF:er borde va bättre?

0,25% är courtageklassen som kräver minst köpeskilling, ca 3600kr för att inte betala en högre procent. Om ingen av transaktionerna är under det så blir inte det inte dyrare än vad jag skrev ovan. Detta förutsätter att man har en ganska hög tjänstepension, alternativt att man låter pengarna ligga i en vanlig fond tills dess att man får en rimlig transaktionsavgift.

Vad courtaget och växlingsavgiften kommer att va vid uttagsfas är nästan irrelevant då det är 28 år kvar tills det ens är teoretiskt möjligt för mig att ta ut tjänstepension. Antog i mitt räkneexempel att de kommer va samma som i dagsläget bara för att va konservativ.

Så länge man inte behöver sälja för att ombalansera vilket jag inte tror ska behövas då den relativa förändringen inom portföljen bör i stort sätt spegla förändringen i indexet.

Hej, förstod jag rätt att tanken är att månadsspara i andra fonder och sen ombalansera in i ETF:erna årligen?

Och en nybörjarfråga: När du säger transaktionskostnaderna, menar du courtage och växlingsavgift? (Till skillnad från fonders “transaktionsavgifter”)

Jag vet inte vem som sade transaktionskostnader, men om jag sade det skulle jag förutom courtage och växlingsavgift även räkna in spread.
Transaktionsavgifter för fonder är egentligen fel term eftersom det inte är en avgift utan helt enkelt fondens transaktionskostnader.

1 gillning

Oj, var otydlig. Frågan var ställd mot första inlägget i tråden. Men tack för svar!

Från första inlägget:

Avgiften blir då ca 0,08% istället för 0,22%. Denna besparing borde väga upp för de ökade transaktionskostnaderna om man har långt kvar till pensionen.

Precis, transaktionskostnaderna berör ju primärt ETF:erna. För vanliga fonder kan man lika gärna kolla på total avgift där fondens egna transaktionskostnader är inkluderade. Transaktionskostnaderna för en ETF är så som @GSverre beskriver ovan.